Vzdelávanie a výchova

Prioritou školstva je zefektívniť sieť stredných škôl

Prioritou regionálneho školstva v najbližšom období je zefektívniť sieť stredných škôl v závislosti od požiadaviek trhu práce prijatím vedomostných kritérií pre prijímanie žiakov na jednotlivé typy stredných škôl.

Zhodli sa na tom účastníci dnešnej medzinárodnej konferencie, ktorú organizoval Odbor školstva Košického samosprávneho kraja na tému Vzdelávanie - stabilný pilier vedomostnej spoločnosti. Žiadajú urýchliť tvorbu plánu potrieb trhu práce a zintenzívniť aktívnu komunikáciu zamestnávateľov so strednými školami s cieľom inovácie existujúcich odborov, zaraďovania nových odborov a úprav školských vzdelávacích programov.

Ako informovala hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobriková, účastníci konferencie vyzývajú Ministerstvo školstva, vedy, výskumu ašportu SR, aby pripravilo novelizáciu zákona oodbornom vzdelávaní, v rámci ktorého je nevyhnutné riešiť otázku napĺňania a rozdeľovania fondu pre odborné vzdelávanie a prípravu. Ďalej zveriť Krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu kompetenciu rozhodovať o udelení štatútu centra odborného vzdelávania a prípravy pre strednú školu v príslušnom kraji.

Navrhujú, aby v komunikácií so zriaďovateľmi stredných škôl, v ktorých sa vzdelávajú žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, hľadalo optimálne riešenie pre ich vzdelávanie, aby títo žiaci mali predpoklad uplatniť sa na trhu práce aj v živote,aby sa pritom rešpektovali reálne skúsenosti z elokovaných pracovísk škôl vKSK. Odbor školstva KSK sa snaží udržať zdravý pomer medzi počtom gymnázií a odborných škôl. V sieti škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK je 30 percent gymnázií a 70 percent odborných škôl. Takýto pomer považuje zriaďovateľ za optimálny. Ak sa zoberú do úvahy všetky školy v kraji, vrátane neštátnych zriaďovateľov, tento pomer sa mení. Počet gymnázií v Košickom kraji potom tvorí 40 percent. Optimalizovať tento stav nie je v silách samosprávy, premyslenými opatreniami musí zasiahnuť ministerstvo.

Zdroj: SITA