Prevádzka školy

Prvé kroky nového riaditeľa školy po nástupe do funkcie

Prvé kroky nového riaditeľa školy po nástupe do funkcie
Byť dobrým riaditeľom, to nie je len tak. Vyžaduje si to veľkú dávku manažérskych, ekonomických, obchodných i učiteľských schopností. Tiež schopnosť predvídať, rozhodovať a hlavne sa v tom všetkom, čo ho vo funkcii čaká, orientovať.

Neexistujú všeobecne platné návody na orientáciu v novej pozícii. Na prvé miesto by sme, podľa našich skúseností, zaradili rozhovory s členmi odstupujúceho vedenia školy. Vašou úlohou je predovšetkým nadviazať na dobré tradície školy.

V prípravnej fáze vášho nástupu do funkcie je dôležité zoznámiť sa s odchádzajúcim riaditeľom školy, s jeho zástupcami a vypočuť si ich stanoviská k chodu školy:

  • konkrétne výchovno-vzdelávacie ciele školy,
  • identifikácia potrieb podľa priorít,
  • momentálny stav a prijaté rozhodnutia týkajúce sa ďalšej činnosti školy,
  • analýza činnosti školy,
  • školský vzdelávací program,
  • personálne obsadenie,
  • využívanie finančných zdrojov,
  • príprava rozpočtu,
  • inventarizácia.

 

Veľa o stave školy môžete zistiť od jej zamestnancov. Okrem osobných rozhovorov môžete využiť anonymný dotazník. Samozrejme, upravte si ho na vlastné podmienky. Po vyhodnotení dotazníka sa vám zobrazí súčasný stav v škole, dozviete sa o názoroch pedagogického kolektívu. Takto získané informácie sú jednoduché, zrozumiteľné, nie sú zveličené a pre nikoho neznamenajú ťažkosti.

Pre vaše etablovanie sa v škole je dôležitá prvá pracovná porada. Jej program nesmie byť dlhší ako 1 hodinu. Dôsledne sa na ňu pripravte:

  • Program si pripravte na flipchartovú tabuľu s presným postupom krokov.
  • V informačnom bulletine sa môžete podľa vlastného uváženia predstaviť novým kolegom, opísať doterajšie pôsobenie a pracovné zaradenie.
  • Rozdajte zamestnancom anonymný dotazník na zistenie ich názorov na stav školy.
  • Vyjadrujte sa krátko a zrozumiteľne.

 

Pred tým, ako vás zriaďovateľ školy oficiálne predstaví pedagogickým zamestnancom, bolo by vhodné uskutočniť stretnutia aj s členmi jednotlivých metodických orgánov, s predsedom rady školy, so zástupcami rady rodičov, s nepedagogickými pracovníkmi (vedúca školskej jedálne, sekretárka, ekonómka, personalistka, školník).

Ich názory treba počúvať, lebo vám podstatne uľahčia dosahovanie optimálnych výsledkov v riadiacej činnosti. Pri pedagogickom rozhodovaní vám pomôžu využívať myšlienkové bohatstvo a pedagogické skúsenosti najlepších učiteľov školy.

Na správe školských záležitostí aj na príprave rozpočtu školy sa musia podieľať aj rodičia.

Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy.