Do škôl prichádza historická reforma. Vzorom je Fínsko

11.01.2022
Reformy školstva

Žiakov čaká menej memorovania. Osnovy by mali klásť dôraz skôr na kritické myslenie. Minister Grohling sa inšpiroval v úspešných krajinách.

Pripravovali ich na to niekoľko rokov. Od septembra 2026 sa vzdelávací obsah škôl zmení od základov. Kedysi náš systém kládol dôraz na konkrétne faktografické informácie, no teraz je prioritou rozvoj širších spôsobilostí. Osnovy tak už nebudú definované podľa klasických predmetov ako matematika a slovenčina, ale v širších okruhoch ako človek a hodnoty, jazyk a komunikácia či zdravie a pohyb. Vďaka tomu deti lepšie pochopia súvislosti.

Učivo bude tiež obohatené o globálne výzvy 21. storočia ako kritické mysleniefinančná gramotnosťdigitálne zručnosti a environmentálna výchova. Výučba nebude predpísaná podľa deviatich ročníkov, ale podľa troch cyklov. Školy si pomocou toho budú môcť prispôsobiť tempo výučby podľa potrieb žiakov.

Zatiaľ ide stále len o víziu ministra školstva Branislava Grohlinga. O veľkej reforme kurikula už hovorili viacerí jeho predchodcovia. Ich pokusy však stroskotali. Súčasný šéf rezortu už vlani presadil novelu školského zákona, ktorá v legislatíve zakotvila aj základy premeny vzdelávacieho obsahu. HN zosumarizovali kroky, v ktorých sa bude vzdelávací systém reformovať.


Cykly namiesto ročníkov

Niektoré školy zmenu pocítili už pred rokom aj pol. Dvadsaťpäť z nich bolo vybraných do pilotného overovania nových učebných plánov a vzdelávacích štandardov. Obsah už nemajú rozdelený podľa deviatich ročníkov, ale na tri časti: pre prvákov až tretiakov, štvrtákov a piatakov a šiestakov až deviatakov. Napríklad prvák tak bude mať čas na zvládnutie určitej látky do konca tretieho ročníka. Očakáva sa, že tento systém by mohol minimalizovať prepadávanie. Za svoju prácu budú žiaci naďalej hodnotení, či už ústne, klasickou známkou alebo kombinovane.

Účastníkom pilotného projektu je aj Základná škola Alexandra Vagača v Detve. „Môžeme si dovoliť urobiť zmenu obsahu. Popresúvali sme si hodinové dotácie niektorých predmetov,“ pochvaľuje si riaditeľka Margita Gajdošová. Do pilotného overovania by časom mali dostať možnosť zapojiť sa aj ďalšie vzdelávacie inštitúcie. Plošná implementácia je síce plánovaná na rok 2026, no zapojenie škôl má zostať na dobrovoľnej báze. „Nemáme naplánované, že to bude povinné pre všetkých. Každý, kto sa bude chcieť zapojiť, sa bude môcť zapojiť,“ spresnil minister Grohling.

 

Zdroj: Hospodárske noviny

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte