Namiesto vzorcov budú žiaci v škole riešiť reálne situácie

17.01.2022
Reformy školstva

Vzdelávací systém má ustúpiť od memorovania a väčší dôraz klásť na kritické myslenie či digitálne zručnosti. Grohling začína veľkú reformu.

Na podobné kroky si spomínajú niektorí z roku 2008. Vtedajší minister školstva Ján Mikolaj zo strany SNS prišiel s reformou vzdelávacieho obsahu. Školy však vtedy na nové podmienky neboli pripravené. Konečná podoba štátnych vzdelávacích programov bola schválená v závere vyučovacieho roka a učitelia museli narýchlo pripravovať nové osnovy. „Všetko robili počas svojich dovoleniek. Bolo to v čase prázdnin,“ spomína si na jeden z problémov vtedajšej novely predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva Pavel Ondek.



Zmena príde zdola

Aj preto sú niektorí zainteresovaní aktéri teraz skeptickí. Minister školstva Branislav Grohling chce totiž vzdelávací systém zmeniť od základov. Už vlani začal s prípravou veľkej kurikulárnej reformy, ku ktorej minulý týždeň predstavil aj základný dokument. Na ňom posledný rok pracovalo 300 riaditeľov, učiteľov a odborníkov z praxe. Práve v tom má byť reforma iná ako tie predchádzajúce. „Vzniká zospodu od odborníkov. Vzniká od ľudí, ktorí budú reálne tieto vedomosti pretavovať mladým ľuďom v školách,“ hovorí minister.

Aj výsledky medzinárodných meraní PISA naznačujú, že reforma vzdelávacieho systému je nevyhnutná. V porovnaní s krajinami OECD naši žiaci v matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti dlhodobo dosahujú podpriemerné výsledky. Podľa odborníkov je problém v tom, že jednotlivé predmety nie sú dostatočne prepojené a nenadväzujú na seba. „Žiak má na fyzike vypočítať objem telesa, ale vzorec naň sa v matematike učí až nasledujúci rok,“ uviedol príklad Grohling.



Od teórie k praxi

Kým doteraz sa kládol dôraz na učenie matematických vedomostí, po novom by sa malo prejsť k ich praktickému používaniu. „Žiaci sa učili kombinatoriku, permutácie a vzorce. Teraz sa budú vytvárať skôr úlohy, ako sa napríklad čo najefektívnejšie zbaliť na dovolenku,“ opisuje Fridrichová. Deti budú musieť vypočítať, koľko rôznych kombinácií oblečenia si zbalili do kufra. Kombinatoriku si tak osvoja na situácii z reálneho života.

 

Zdroj: Hospodárske noviny

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte