Slovensko upúšťa od kľúčových reforiem v školstve

20.04.2023
Reformy školstva

Ambície Slovenska v oblasti školstva sa znižujú. Reformy a investície v rámci plánu obnovy v školstve sa budú významne líšiť od tých, ktoré schválila vláda na začiatku. Analytici Centra vzdelávacích analýz Michal Rehúš a Alexandra Ostertágová upozornili na tri kľúčové zmeny, ktoré ovplyvnia vzdelávanie na Slovensku.

Financovanie škôlok po starom

Plán obnovy počítal so zmenou financovania materských škôl. Malo kopírovať normatívne financovanie základných a stredných škôl. Obce a mestá však budú môcť financie určené pre materské školy naďalej využívať aj na iné účely, keďže tieto peniaze nie sú účelovo viazané. „Ide o mimoriadne potrebnú reformu, štát však chce od nej ustúpiť. Vláda navrhuje, aby sa normatívne financovanie materských škôl nezaviedlo. Namiesto toho chce zaviesť len to, že ak obec nedá na škôlky všetky peniaze, ktoré na tento účel dostala z podielových daní, musí to následne prerokovať obecné zastupiteľstvo,“ uvádza M. Rehúš na sociálnej sieti s tým, že navrhovaná zmena nevyrieši problém, ktorý mala reforma vyriešiť. Okrem financovania sa materských škôl dotýka aj ďalšia zmena. Plán obnovy počítal so zavedením vyššej kvalifikácie pedagógov v materských školách. Pedagógovia mali dosiahnuť minimálne bakalársky stupeň vysokoškolského vzdelania. Podľa M. Rehúša údaje ukazujú, že Slovensko je jednou z mála európskych krajín, v ktorých na dané povolanie postačuje stredoškolské vzdelanie. Okrem Slovenska platia podobné podmienky v Rumunsku a Česku. „Štát namiesto systémovej reformy, vďaka ktorej by sme sa priblížili európskym štandardom, navrhuje nesystémovú a navyše vcelku kostrbatú alternatívu. Po novom by malo stačiť, aby učiteľky a učitelia v škôlke absolvovali inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predškolského vzdelávania,“ dodal M. Rehúš. Názory na vzdelanie pedagógov v materských školách sa však rôznia. Podľa analytika Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Róberta Chovanculiaka pôvodne požadované vyššie vzdelanie by, paradoxne, znížilo ponuku materských škôl a učiteľov v nich, keďže by potrebovali získať dodatočné vzdelanie. Inovatívne vzdelanie navyše podľa R. Chovanculiaka bude viesť k vytváraniu dodatočnej ponuky pre rodičov, ktorí budú chcieť umiestniť deti v škôlkach.



Menej vybudovaných miest v škôlkach

Treťou oblasťou, v rámci ktorej vláda upúšťa od pôvodne zamýšľaných zmien, sú miesta v materských školách.

 

Zdroj: Trend

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte