Veľká reforma: školy si upravia obsah učiva

06.07.2021
Reformy školstva

Štát pripravuje zásadné zmeny. Predmety budú viac prepojené a žiaci budú menej memorovať. Prvé výsledky sa ukážu o niekoľko rokov.

Osnovy sú dnes detailne definované a školy tak musia v každom ročníku odučiť dopredu stanovené učivo. Dôraz kladú skôr na encyklopedické vedomosti a konkrétne fakty. Slovenskí žiaci však v medzinárodných meraniach dlhodobo dosahujú podpriemerné výsledky. Práve preto rezort školstva chystá veľkú zmenu obsahu vzdelávania. Tá má školám priniesť viac slobody a na hodiny viac kritického myslenia, finančnej gramotnosti, digitálnych zručností a environmentálneho vzdelávania. Aj keď sa príprava začína v týchto dňoch, uvedenie všetkých opatrení do praxe bude trvať niekoľko rokov.

Systém volá po zmene
O veľkej reforme kurikula už hovorili viacerí ministri školstva, no ich pokusy stroskotali. Vzdelávací systém však naďalej volal po zmene. Od septembra si teraz prvých 25 základných v rámci pilotu skúšalo vyučovanie podľa cyklov. Obsah vzdelávania rozložili nie podľa deviatich ročníkov, ale na tri časti: pre prvákov až tretiakov, štvrtákov a piatakov a šiestakov až deviatakov. Tempo výučby môžu prispôsobiť ich potrebám. Základná škola Alexandra Vagača v Detve sa zapojila, aby mala rozviazané ruky. „Chceme vnášať niečo nové, moderné a meniť obsah, aby nebola škola tradičná a deti zaťažované,“ zdôvodnila pre HN riaditeľka Margita Gajdošová. Pri výučbe im v minulosti spôsobovalo problémy, že predmety na seba nenadväzovali. „Šiestak má z fyziky vedieť objem, ale na matematike sa to učí až v ôsmom ročníku,“ uviedla príklad.
Ako hovorí Gajdošová, možnosť pilotného overovania im preto nahrala na smeč. Školský vzdelávací program si prispôsobili svojim potrebám. Zaviedli predmety s pracovnými názvami veda a civilizácia, na ktorých chcú prepájať oblasti a učiť veci z praxe. „Treba spájať predmety a nadväzovať, aby sa jedna téma preberala na viacerých predmetoch naraz v jednom období,“ vysvetľuje. Dobrovoľne prihlásené inštitúcie si mohli upraviť ciele aj obsah vzdelávania. Ten nemajú definovaný v klasických predmetoch ako matematika či slovenčina, ale v okruhoch ako človek a hodnoty, jazyk a komunikácia či zdravie a pohyb.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte