Zvýšenie platov učitelia nepocítia

29.12.2022
Reformy školstva

Ak si učitelia nájdu prácu v iných profesiách, môžu očakávať lepšie príjmy napriek tomu, že ich platy porastú viac ako v iných sektoroch, tvrdí analytik Centra vzdelávacích analýz Michal Rehúš.

 Na stoličke šéfa rezortu Branislava Grohlinga v októbri nahradil Ján Horecký. Zmenilo sa niečo odvtedy v prístupe ministerstva k reformám?

Aktuálne vedenie ministerstva zatiaľ príliš nekomunikuje o pripravovaných reformách. Mnohé informácie sa k verejnosti nedostávajú. Kľúčová je reforma v oblasti podporných opatrení, teda aby každé dieťa, ktoré musí prekonávať ťažkosti, dostalo podporu - napríklad asistentov. Koncom leta bola pripravená legislatívna zmena a bola predložená na pripomienkovanie. Boli zozbierané pripomienky od jednotlivých aktérov, no ďalej sa to nepohlo. Nevieme, čo sa s návrhom deje, či sa bude prerábať alebo pripomienkový proces nie je ani vyhodnotený. Netušíme, či tam bude kontinuita alebo nie. Je možné, že pôvodný návrh bude zmenený. Vyžadoval totiž pomerne veľké financie. Predchádzajúci minister Grohling ich nevyrokoval. Je úlohou aktuálneho vedenia, aby vyrokovalo finančnú podporu. Ak sa tak nestane, bude musieť pôvodný návrh zmeniť.



Zámerom bolo, aby školám prideľovali asistentov automaticky. Považujete to za lepší spôsob ako ten súčasný?

Hneď ako by mala škola určitý počet žiakov, mala by nárok na financie na asistentov alebo odborných zamestnancov. Myslím si, že to je dobrý model. Vychádza z toho, ako to robia napríklad v Írsku. Školám by to pri istom počte žiakov mohlo garantovať dostatok podporného personálu pre deti. Financie, ktoré boli potrebné na zabezpečenie personálu, boli v stovkách miliónov eur ročne. Na túto reformu bolo potrebných 367 miliónov eur ročne. Zatiaľ určite nie sú v štátnom rozpočte. Systém je dobrý a vyriešil by situáciu s chýbajúcim personálom na školách, no obávam sa, že financie sa nenájdu.



Jej súčasťou bol aj katalóg podporných opatrení, ktorý by mal podporiť duševné zdravie, bezpečný pohyb v kyberpriestore. V poslednom období sa na školách odohralo viacero útokov. Pomôže eliminovať tieto udalosti v budúcnosti?

Katalóg je dôležitý prvok, ale sám osebe nedokáže vyriešiť problémy. Aby tu bola prevencia týkajúca sa psychického zdravia a bezpečného priestoru, na to je potrebný personál. Je dobré, že vznikol, s personálom, ktorý je aktuálne v školách, sa to určite nepodarí naplniť. Reforma je celok, nedajú sa prijať len podporné opatrenia bez personálu. Zároveň, keď ho doplníme a nebude vedieť, aké sú rámce a štandardy, tiež to nemusí fungovať. Je dôležité zaviesť oba piliere - aby boli vypracované podporné opatrenia a aby ich mal kto poskytovať.

 

Zdroj: Hospodárske noviny

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte