Škola a rodina
Riešenie konfliktu medzi učiteľom a rodičom

Otázka: „Čo mám robiť, ako reagovať, keď už konflikt vznikol, aby som ho zvládla a aby nepretrvával a negatívne neovplyvňoval naše vzájomné vzťahy a komunikáciu s rodičom?“
Riešenie konfliktov patrí do komunikačných zručností, ktoré sa môžeme naučiť. Je výhodné, ak si pripravíme rôzne stratégie riešenia konfliktov, a to nám uľahči situáciu aj v prípade nečakaných konfliktov.
- Nie je správne riešiť konflikt autoritatívne z pozície moci nerešpektovaním záujmov druhej strany. Takto sa síce dá konflikt ukončiť, ale nevyrieši sa a pretrvá v inej forme. Čiže takéto ukončenie konfliktu neznamená jeho vyriešenie.
- Konflikt sa snažíme riešiť tak, aby obe strany mali z neho zisk. Rodič by mal mať pocit, že sledujeme aj jeho záujmy, respektíve záujmy jeho dieťaťa.
- V prípade nespokojnosti rodiča vypočujme a snažme sa ujasniť spoločne záujmy, zrekapitulujme situáciu. Dôležitá je zásada počúvať rodiča a snažiť sa mu porozumieť. Tým získame čas a dáme najavo, že chceme riešiť problém.
- Aj v konfliktnej situácii dajme najavo, že nie sme bezradní a že máme viac alternatív na riešenie problému.
- V prípade veľmi útočného vystupovania rodiča môžeme odviesť pozornosť na nejaký iný problém, ktorý je menej konfliktný, a vieme, že rodiča zaujme.
Konštruktívne neautoritatívne riešenie konfliktu podporuje partnerskú a spolupracujúcu atmosféru, ktorú potrebujeme zvlášť u žiakov s poruchami učenia a pozornosti.
V každej situácii sa vyhnime útočnej komunikácii, ktorá konflikty nerieši, ale zhoršuje. Rozlišujme medzi ukončením konfliktu a vyriešením konfliktu.
Vybrané z publikácie Vzdelávanie detí s poruchami učenia a pozornosti.