Prevádzka školy
Rozhodujú rodičia

Prečo majú žiaci základných škôl taký nízky záujem o remeslo a odborné vzdelávanie a prípravu na stredných odborných školách so zreteľom na potreby trhu a práce?
Prieskum, ktorý realizoval tím pracovníkov národného projektu Základná škola odborne zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania ukázal, že školáci majú informácie prevažne od rodičov, a tie nemusia byť úplne objektívne a komplexné.
Prieskum zisťoval aj to, od koho má žiak informácie o strednej škole , kde získava najviac praktických skúseností a aké má žiak sebahodnotenie. Vyplynulo z neho, že informácie detí v najväčšej miere ovplyvňujú rodičia, potom nasleduje učiteľ a výchovný poradca. Hneď po rodičoch čerpajú deti informácie o stredných školách najmä z internetu a až potom od výchovného poradcu. Aj pre tieto výsledky chce projekt viac a pravidelnejšie pracovať so žiakmi už od piateho ročníka.
Školy dostanú softvér, ktorý výchovným poradcom pomôže pri identifikácii profesijnej orientácie žiakov. Záujmy detí budú sledovať už od piateho ročníka, pomáhať im bude aj tlačený a elektronický katalóg pracovných pozícií očami detí.
Prekvapujúcim výstupom z prieskumu je aj to, že až 26,3 percenta žiakov základných škôl sa považuje za šikovných v matematike. Ale zato v technických zručnostiach sa za šikovných považuje len 2,7 % žiakov. Chýbajú im manuálne skúsenosti.
Zlepšenie v tomto smere by časom malo nastať v tých školách, ktoré už dostali nové vybavenie odborných učební fyziky, chémie, biológie.
Národný projekt by mal podľa slov ministra školstva Juraja Draxlera pokračovať aj v ďalších rokoch.
Zdroj: SME