Vzdelávanie a výchova
Rozvoj tvorivosti žiaka

Medzi metódy rozvoja tvorivosti, ktoré môžeme uplatniť vo vyučovacom procese, a môžeme teda o nich hovoriť ako o vyučovacích metódach, zaraďujeme:
- tímové cvičenia,
- diskusnú metódu,
- participačné metódy (situačné, inscenačné, heuristické),
- kooperatívne metódy a
- didaktické hry, ktoré možno považovať za najúčinnejšie aktívne vyučovacie metódy.
Účinnosť didaktických hier spočíva v tom, že žiaci prechádzajú z úlohy pasívnych poslucháčov do úlohy spolutvorcov vyučovacej hodiny. Mení sa i postavenie učiteľa.
Príprava vyučovacej hodiny, na ktorej chce učiteľ využiť hru, je veľmi náročná. Učiteľ si musí premyslieť obsah i organizáciu, materiálne zabezpečenie, výber skupín, prípravu žiakov a pod. Ide o hry s presne stanovenými učebnými cieľmi, ktoré sú odlišné. Môžu byť zamerané na:
- psychické uvoľnenie,
- rozvoj komunikatívnych schopností,
- rozvoj samostatnosti,
- rozvoj tvorivosti a pod.
Použitie hry vo výučbe je vhodné na vytvorenie uvoľnenej, neformálnej atmosféry a väčšie emocionálne precítenie, ktoré je pre výučbu dôležité. Medzi didaktickými hrami môžeme nájsť osemsmerovky, pexeso, kvízy, súťaže, scrabble, jumanji a pod.
Učiteľ tu má možnosť zadať žiakom úlohy podľa ich osobných schopností. Jedni môžu navrhovať kostýmy, druhí písať scenáre, vymýšľať krížovky a iné. Pri súťaživej hre treba zvlášť dávať pozor na objektivitu hodnotenia.
Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.