Vzdelávanie a výchova

Ruky preč od sekty

Ruky preč od sekty
V rámci etickej výchovy sa žiakom v školách vštepuje pozitívne hodnotenie ľudí iného presvedčenia, vzájomná tolerancia a porozumenie bez ohľadu na vierovyznanie. Jej súčasťou je aj priblížiť žiakom objektívne a bez zaujatia fenomén náboženstva.

Je však veľmi dôležité upozorniť aj na deštruktívne sekty a kulty, ktoré sú pre mladých často lákavé. Sekty a kulty tvoria špecifickú skupinu, na ktorú žiakov treba upozorniť a oboznámiť ich  s ich praktikami. Nie sú súčasťou žiadneho náboženstva, ale využívajú niektoré náboženské prvky, aby svojich členov aj prostredníctvom psychickej a spirituálnej manipulácie plne ovládali.

Sekty a kulty sa od normálneho spoločenstva odlišujú niektorými typickými znakmi, ktoré sa nemusia vyskytovať súčasne:
• autoritárske vedenie – od členov kultu sa vyžaduje poslušnosť,
• elitárstvo a výlučnosť – učenie sekty je jedinou správnou ideológiou, členovia sekty sú ako jediní schopní zachrániť ľudstvo,
• presné pravidlá a zásady pre život členov,
• viera je povýšená nad rozum – kladie sa dôraz na pocity a emócie,
• prenasledovanie, sankcie a tresty,
• psychická manipulácia – používa sa pri získavaní nových členov,
• bezvýhradná závislosť od vodcu alebo proroka,
• zákaz kritiky a pochybností o učení sekty – odchýlky sa tvrdo trestajú a ich nositelia sú prenasledovaní,
• cielené techniky – členovia sekty sú zbavovaní svojprávnosti,
• programovanie života – súkromný život členov podlieha prísnym pravidlám,
• negatívny postoj voči rodine – sekta zbavuje závislosti člena od rodinných vzťahov,
• fatalistický postoj k životu – presadzovaný skupinou alebo vodcom,
• špecifické praktiky – súbor rôznych techník, metód,
• životného štýlu, ktoré značne poškodzujú telesné i duševné zdravie.

Príčiny vzniku závislostí od kultov a siekt:
• zvedavosť,
• životné situácie (rozchod rodičov, smrť blízkeho človeka, zmena bydliska alebo školy),
• spôsob trávenia voľného času,
• vplyv rovesníckych skupín,
• potreba odpútania sa od domova a rodičov,
• život v dysfunkčnej rodine (rodič je alkoholik, gambler, workoholik a pod.),
• povolanie (nezamestnanosť – ponuka angažovanosti za odplatu),
• srdečné spoločenstvo pre tých, ktorí sú bez domova (vzdialenosť od rodičov, internát, anonymita...),
• orientácia na náboženskú sebarealizáciu – veľké cirkvi mladým často nevyhovujú.

Stiahnite si aktivitu pre žiakov 8. a 9. ročníka ZŠ a žiakov SŠ >>

 

Viac aktivít nájdete v publikácii Čo robiť, keď...