Prevádzka školy

ŠIKANA: skrytý problém naberá rozmery

ŠIKANA: skrytý problém naberá rozmery
Podľa najnovších prieskumov sa čoraz viac detí stáva obeťou šikany, množia sa útoky nielen na spolužiakov, ale aj na učiteľov i rodičov.

To, že deti o narastajúcom probléme šikany mlčia, dokazuje jeho závažnosť. Najnovší výskum prináša alarmujúce čísla: takmer polovica opýtaných žiakov priznala, že boli obeťou šikany. Tretina opýtaných detí sa so svojím trápením nikomu nezdôverí. Viac ako polovica prípadov šikany sa stáva v školskom prostredí. Tretina žiakov uviedla, že bola svedkom šikany. Viac ako tretina prípadov šikany nebola napriek sťažnostiam vôbec riešená.

Všetky tieto čísla za sebou nesú príbehy detí, ktoré sa každé ráno budia s obavami, čo im zase školský deň prinesie. Namiesto radosti z toho, že stretnú spolužiakov, kamarátov, naučia sa niečo nové, sa v ich hlávkach premietajú desivé obrázky toho, čo ich v škole čaká. „Príčiny šikany môžu byť rôzne. Disharmonické, narušené rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá, rodičia, ktorí dieťa príliš trestajú alebo si ho nevšímajú, túžba upútať pozornosť spolužiakov či učiteľov a iné,“ hovorí školská psychologička Eva Gajdošová. Práve pre množiace sa prípady šikany bol na Slovensku spustený program s názvom Druhý krok, ktorý v školskom prostredí pomáha riešiť agresiu, násilie, šikanovanie, týranie, hyperaktivitu, introverziu a rozvíja u detí empatiu, komunikačné zručnosti, morálne správanie, dobré sociálne vzťahy, súdržnosť v triede a spoluprácu školy a rodiny.

V roku 2014 sa vďaka Druhému kroku vyškolilo 96 pedagógov z celého Slovenska a momentálne je do tohto projektu zapojených už 154 základných škôl, ktoré tento program zaradili do vyučovania v rámci predmetu etická výchova. „V súčasnej uponáhľanej dobe je pre rodičov nesmiernou pomocou, ak sa dieťa zdokonalí v sociálnych a komunikačných zručnostiach práve vďaka škole a pedagógom. Rodičia mnohokrát ani netušia, čo ich dieťa v škole prežíva,“ vysvetľuje psychologička Gajdošová. Podľa aktuálnych prieskumov sa totiž až tretina opýtaných detí so svojím trápením nikomu nezdôverí. „Program Druhý krok má zmysel a deťom skutočne pomáha. Niekedy až natoľko, že práve deti vychovávajú svojich rodičov. Jedna moja žiačka bola svedkom rodičovskej hádky, čo sa v súčasných rodinách stáva pomerne často. Práve ich šesťročná dcéra im presne vysvetlila, ako majú konflikt vyriešiť a aké je dôležité, aby sa udobrili,“ Gajdošová.

DESATORO RODIČA

Stanovte deťom pravidlá hry – deti potrebujú pevné pravidlá. Problémy v rodine vznikajú vtedy, ak je pravidiel priveľa alebo primálo.

Buďte vo výchove a výchovných postupoch jednotní – i keď máte ako rodičia rôzne názory, mali by ste sa dohodnúť na kompromise a stáť si za ním.

Buďte dôslední pri dodržiavaní pravidiel správania sa – dbajte dôsledne na dodržovanie stanovených pravidiel.

Odolajte citovému vydieraniu dieťaťa – neverte teda uslzeným očkám, ktoré sa hneď po dosiahnutí svojho zámeru zázračne vysušia.

Vymedzujte deťom hranice – čím je dieťa staršie, tým viac hranice rozširujeme a nechávame ho od seba odísť. Úlohou rodičov je chrániť deti pred nebezpečenstvom, ktoré nevedia ešte samy odhadnúť.

Staňte sa pre svoje deti autoritou aj priateľom.

Nezabudnite deti aspoň raz za deň pochváliť.

Spoločne si plánujte deň, týždeň, mesiac – spoločný plán dáva deťom istotu.

Prejavujte voči deťom lásku – minimálne raz denne si dieťa pritúľte a povedzte mu, ako ho máte nadovšetko radi.

A nikdy svojmu dieťaťu nepovedzte, že ho neľúbite, ani keď vás nahnevá alebo donesie päťku. Radšej povedzte: „Sklamal si ma.“

Poskytujte deťom v rodine pokoj, stabilitu, harmóniu.

Deti potrebujú pokojné, láskyplné rodinné prostredie, ktoré v nich vyvoláva pocit istoty a bezpečia.

Zdroj: Rytmus života