Vzdelávanie a výchova
Šikanovanie v rovesníckych skupinách. Aká je realita?

Aká je škála tohto fenoménu na základe poľských a medzinárodných výsledkov prieskumov?
Šikanovanie zo strany rovesníkov je definované ako forma agresívneho správania charakterizovaná pravidelnosťou, nerovnováhou moci a autority medzi tyranom a obeťou a úmyslom ublížiť obeti. Ide o univerzálny jav, ktorý môže mať zjavnú formu (fyzické, verbálne, materiálne a sexuálne obťažovanie) alebo nepriamu formu vzťahovej šikany. Vzťahové šikanovanie sa týka ubližovania obeti prostredníctvom tretej strany, ako je sociálna sieť obete, priateľstvá, sociálna podpora a prijatie v skupine rovesníkov. Prejavuje sa rôznymi formami v škole alebo cez internet, napríklad ohováraním, vylučovaním, mlčanlivosťou a ignorovaním.
Čo hovoria o šikanovaní prieskumy
Problémom je aj vo veľkej miere na poľských školách, čo odhalil výskum Výskumného ústavu vzdelávania, na ktorom sa zúčastnilo 10 993 žiakov z 555 tried. Ako prieskum ukázal až 54 % študentov základných škôl, 36 % študentov stredných škôl, 35 % študentov odborných škôl a 36 % študentov technických škôl bolo obeťami ohovárania, izolácie a spolčovania sa proti nim. Verbálnu agresiu vo forme osočovania, urážok a kriku zažilo 49 % žiakov základných škôl, 19 % študentov stredných škôl, 22 % študentov odborných škôl a 24 % študentov technických škôl. Veľká skupina študentov v Poľsku všetkých typov škôl zažila aj zľahčovanie a ponižovanie, fyzickú a kybernetickú agresiu a nátlak. Na otázku, ktoré správanie rovesníkov bolo najzávažnejšie, študenti najčastejšie uviedli, že sa proti nim stretávajú (46 % označilo toto správanie za veľmi nepríjemné a 30 % za nepríjemné), vylúčenie a izoláciu (36 % a 39 %), ničenie vecí (38 %, resp. 35 %), napadnutie vyžadujúce lekársku pomoc (48 % a 35 %).
Údaje obsiahnuté v správe PISA 2018 ukázali, že v krajinách OECD je šikanovanie žiaľ bežnou súčasťou života škôl. V priemere 9 % študentov je šikanovaných „raz za týždeň alebo viac“, ďalších 13 % je šikanovaných „niekoľkokrát za mesiac“. V krajinách EÚ žije najmenej študentov so šikanovaním aspoň niekoľkokrát za mesiac v Holandsku (12 %), Portugalsku (14 %) a Španielsku (17 %) a najviac v Lotyšsku (35 %) a Českej republike (30 %).
Analýza fenoménu šikanovania ako najzávažnejšej formy násilia, ktorá podkopáva sebaúctu študenta, ničí sebavedomie, zvyšuje úzkosť a negatívnu náladu ukazuje, že u 15-ročných respondentov najčastejšie dochádza ku vzťahovej šikane. Až 15 % študentov zažilo ohováranie; 14 % bolo na smiech; 9 % zažilo v niektorých situáciách vylúčenie; 9 % zažilo zmiznutie alebo zničenie svojich vecí; 8 % zažilo strkanie alebo udieranie vo svojich školách aspoň niekoľkokrát za mesiac (Sitek, Ostrowska, 2020).
Ďalšou štúdiou, ktorá umožňuje nahliadnuť na fenomén rovesníckeho šikanovania z národnej perspektívy a porovnať výsledky medzi krajinami, je TIMSS – hodnotenie výsledkov žiakov 4. ročníka v matematike a prírodných vedách. Okrem hodnotenia z matematiky a prírodných vied študenti odpovedali aj na otázky o učení vrátane napr. pocitu bezpečia v škole, sociálnych vzťahov, motivácie k štúdiu a pod. V rámci rovesníckeho šikanovania žiaci okrem iného odpovedali aj na to, ako často sú vydieraní, vylúčení zo spoločných hier, okrádaní, podvádzaní či podvádzaní inými žiakmi. V celoštátnej reprezentatívnej vzorke žiakov (4 882 žiakov zo 149 základných škôl) 5 % uviedlo, že sú obeťou takéhoto správania aspoň raz za týždeň, ďalších 22 % žiakov zažije tieto udalosti aspoň raz za mesiac (Sitek , 2020)
Percentá študentov, ktorí potvrdili šikanovanie
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.