Prevádzka školy
Šikanovanie v školstve prekvitá

Riaditeľ istej školy pri Trnave svoju podriadenú mesiace šikanoval tak, že jej ukladal dehonestujúce pracovné úlohy. Musela napríklad zametať školský dvor.
Ďalší nadriadení odopierali pedagógom v školách prístup do častí školy, kabinetov alebo vzdelávacích priestorov. Iní riaditelia hádžu učiteľom pod nohy prekážky, aby sa nemohli vzdelávať, zamietajú im šikanóznymi spôsobmi dovolenky, oneskorene im odovzdávajú výplatné pásky, vyhrážajú sa skončením pracovného pomeru či krátením pracovného úväzku.
Chýba solidarita
„Ak by učitelia boli medzi sebou solidárni, ak by sa nebáli postaviť sa za šikanovaného kolegu, bolo by v rezorte školstva oveľa menej mobingu a bossingu", hovorí výkonný riaditeľ Slovenského národného strediska pre ľudské práva Marián Mesároš.
Ale keďže správanie učiteľov ovláda stále zakorenený strach z nadriadených, šikanovaných učiteľov sú stovky.
Svedčia o tom aj údaje Slovenského národného strediska pre ľudské práva za minulý rok, na ktoré sa obrátili telefonicky, mailom, písomne či osobne desiatky zamestnancov školstva.
Vyše dvoch stoviek podnetov minulý rok dostala od učiteľov Slovenská komora učiteľov po spustení kampane Zber strachu. Jeho mediátorka Jarmila Javorková hovorí, že príbehy stále prichádzajú, ale pribúdajú aj otázky súvisiace so školskou legislatívou. Komora sa zaoberá len neanonymnými prípadmi.
Súdne žaloby aj správa s podnetmi
Slovenské národné stredisko pre ľudské práva má už medzi klientmi učiteľov, ktorí nad svojimi agresormi, ktorí ich šikanovali alebo inak utláčali, nakoniec vyhrali v súd. V minulosti stredisko napríklad úspešne riešilo antidiskriminačným súdnym sporom prípad odovzdávania časti odmien riaditeľke s trestnoprávnou dohrou.
Mesároš hovorí, že riešenie podnetov závisí od formy kontaktu, požiadaviek klientov, ako aj od procesnej situácie, predovšetkým rozsahu a kvality dostupných dôkazov o spáchanom mobbingu a bossingu. Podľa neho však väčšina pedagógov nechce svoje prípady medializovať a chce zostať v anonymite.
„V úvodných fázach riešenie pozostávalo predovšetkým zo zhromažďovania a triedenia dôkazov. Následne sme kontaktovali zamestnávateľa a snažili sme sa o zmierlivé riešenie sporu,“ vysvetľuje postup Mesároš.
Stredisko zatiaľ podalo dve súdne žaloby, niekoľko ďalších rieši. Asi pätnástim klientom, ktorí už sami viedli súdne spory, stredisko poskytlo odborné stanoviská.
Ako sa brániť
Slovenská komora učiteľov ešte v apríli posunula ministrovi školstva Jurajovi Draxlerovi správu, v ktorej zhrnula podnety z kampane Zber strachu.
„Nazbierali sme príbehy strachu učiteľov i riaditeľov, ktorí zažili na vlastnej koži šikanu, zastrašovanie alebo boli svedkami porušovania predpisov a zákonov,“ povedala Jarmila Javorková.
Na ich základe komora vytvorila takzvaný Antimobbingový manuál, ktorý predstavili ministrovi školstva a ktorý sa stal základom pre Praktickú príručku na ochranu práv pedagogického a odborného zamestnanca.
Vydalo ju ministerstvo školstva. Pedagogickí a odborní zamestnanci v nej nájdu legislatívu týkajúcu sa školstva, ukážky najčastejšie sa vyskytujúcich porušení zákonov a negatívnych foriem správania, ako i návody na ich riešenie.
Je zverejnená na stránke rezortu školstva.
Prípadmi šikanovania sa má od 1. januára zaoberať aj školský ombudsman Martin Maták, riaditeľ nového odboru ministerstva školstva na ochranu práv v regionálnom školstve.
Zdroj: SME