Vzdelávanie a výchova

Skillstreaming

Cieľom skillstreamingu je naučiť deti spôsobilosti, ktoré neovládajú, ale ktoré sú nevyhnutné pre bežný život. Úplný program môže tvoriť len niekoľko vybraných spôsobilostí, ktoré sa budú častejšie precvičovať. Výber jednotlivých zručností sa musí konkrétne prispôsobiť potrebám členov skupiny. Meniť sa môže aj poradie jednotlivých krokov. Je preto vhodné vytvoriť si predbežný plán, ktorého sa tréner pridržiava, prípadne ho ešte bližšie prispôsobuje vzniknutým situáciám.

Skillstreaming sa opiera o teóriu sociálneho učenia, ktorá pripisuje významnú rolu učeniu sa pozorovaním. Podľa nej správanie vzniká ako následok pozorovania správania inej osoby.

Zahŕňa štyri subprocesy učenia:

Pozornosť - atribúty modelu, emócie, vysvetlenie si správania, atribúty pozorujúceho, motivácia, schopnosti pozornosti.
Retencia - ako dobre si pamätáme informácie získané z pozorovania.
Odpoveď, reprodukcia.
Motivácia - vplyv, aby osoba predvádzala imitované správanie.

Z toho vyplýva, že nie každé správanie, ktorého sme svedkom, sa musí stať súčasťou repertoára nášho správania. Na to, aby k tomu došlo, musí byť model pre nás určitým spôsobom príťažlivý a blízky. Rovnako dôležité je aj vnímanie dôsledkov správania, teda či bolo modelové správanie úspešné alebo neúspešné, potrestané alebo odmenené.

Ak Vás táto téma zaujala a chceli by ste sa dozvedieť viac o skillstreamingu, objednajte si našu publikáciu Sociálne vzťahy a problémy na školách.

Vybrané z článku Skillstreaming.