Škola a rodina
Dá sa zabrániť konfliktom medzi učiteľom a rodičom?

Mnohí z nás vnímame konflikty negatívne, preto sa snažíme konfliktom vyhýbať, nie vždy je to však možné. Konflikty medzi ľuďmi sú prirodzené a sú normálnou súčasťou života. Nedá sa im úplne vyhnúť, pretože rôzni ľudia majú odlišné postoje, názory, skúsenosti. Dnes majú rodičia prostredníctvom internetu prístup k rôznym odborným informáciám, napr. aj o poruchách učenia a pozornosti, môžu ich konfrontovať s prístupom učiteľa a uplatňovať rôzne požiadavky.
Konflikt patrí medzi náročné situácie na zvládnutie, ale sám o sebe nie je negatívnym javom. Negatívne pôsobia v ňom emócie, ktoré spájame s konfliktom a často ich nevieme zvládnuť, napr. neistota, strach, zlosť, rozčúlenie, agresia.
Konflikty sa môžeme naučiť zvládať a môžu spĺňať aj pozitívnu úlohu, ak prebiehajú konštruktívne a ich výsledkom je, že obe strany spoločne hľadajú riešenia a neútočia zbytočne na seba. Konflikt nás vlastne môže naštartovať k riešeniu problému. Dôležité je, aký postoj ku konfliktu zaujmeme. Nevnímajme ho ako boj, ktorý musí mať víťaza a porazeného. Konflikt sa dá riešiť tak, že obe strany budú mať z neho zisk. Dôležité je venovať sa obsahovej stránke konfliktu, zistiť, o čo v ňom skutočne ide, a zvládnuť subjektívnu emočnú stránku konfliktu. Podstata konfliktu nemusí byť jasná na prvý pohľad.
Nezabúdajme, že nám v komunikácii s rodičom nejde o víťazstvo, rodič nie je náš súper a našim cieľom nemôže byť poraziť ho. Ide nám o to, aby sme rodiča získali na spoluprácu. V prípade, ak rodič odchádza po rozhovore s nami s pocitom porazeného, vytvára si k nám negatívny vzťah a v budúcom rozhovore môže vystupovať veľmi útočne až agresívne.
Efektívne konštruktívne riešenie konfliktov sa dá naučiť. Ak sa ním to podarí, veľa tým získame my aj naši partneri, žiaci a ich rodičia. Aj v konfliktnej situácii môžeme vystupovať sebaisto, aby rodič nemal pocit, že sme bezradní.
Vybrané z publikácie Vzdelávanie detí s poruchami učenia a pozornosti.