Škola a rodina

Právo detí na vzdelanie je ohrozené, tvrdia učitelia

Právo detí na vzdelanie je ohrozené, tvrdia učitelia

Slovenská komora učiteľov je znepokojená tým, ako vláda SR ohrozuje napĺňanie základného ústavného práva detí a mládeže a práva na rovný prístup k vzdelávaniu.

Ako ďalej uvádza vo svojom stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytol prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman, vyzýva preto vládu SR, aby prijala komplexné, účinné a systémové opatrenia na zastavenie zanedbávania odbornej starostlivosti o deti a mládež v našich školách.
V stanovisku sa ďalej píše, že inklúzia v slovenských pomeroch nedosahuje ani zďaleka úroveň vyspelej európskej krajiny. Komplexný inkluzívny tím, ktorý zahŕňa špeciálneho pedagóga, liečebného pedagóga, školského psychológa, logopéda s podporou asistentov učiteľa a sociálneho pedagóga či terapeuta je na Slovensku len ojedinelým javom. V materských školách slovenský edukačný systém podľa komory učiteľov podporuje inklúziu a nárast odborných zamestnancov najmenej. "Následne v základných a stredných školách poskytujeme často len najnutnejší servis. Poradenské zariadenia sú financované v závislosti od počtu detí a úkonov, nie od dlhodobej intervencie a terapie. Z našich reálnych skúseností, ktoré potvrdzujú aj výkazy materských, základných, stredných škôl a špeciálnych zariadení, vyplýva, že počet odborníkov na podporu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je nedostatočný, nehovoriac o tom, že podporu odborných zamestnancov a asistentov potrebujú všetky deti, učitelia i rodičia. Zanedbanie takejto starostlivosti o potreby detí na školách vedie k ich zlej uplatniteľnosti na trhu práce a je jednou z príčin nárastu extrémizmu a radikalizmu v spoločnosti," uvádza stanovisko komory učiteľov.
Podľa učiteľov sú zásadné nedostatky najmä v počte miest v materských školách vo viacerých regiónoch, ktoré neumožňujú poskytnúť predškolskú výchovu a vzdelávanie všetkým deťom. Financovanie cez originálne kompetencie zbavuje štát zodpovednosti za inklúziu v materských školách a prenáša ju na zriaďovateľov, ktorí na asistentov a odborných zamestnancov peniaze nemajú alebo nedávajú. Učitelia ďalej vidia problém aj v tom, že na všetkých typoch škôl i v poradenských zariadeniach je nedostatočný počet školských psychológov, liečebných, sociálnych a špeciálnych pedagógov, logopédov či terapeutov. Prekáža im aj fakt, že počet miest asistentov učiteľa sa v roku 2017 zvýšil iba o 14, čo nepokrýva ani polovicu detí, ktoré to potrebujú na základe odporúčaní poradenských zariadení. V stanovisku je tiež uvedené, že príprava budúcich pedagogických a odborných zamestnancov na vysokých školách je málo praktická, absolventi nedisponujú kompetenciami nevyhnutnými pre inklúziu, chýbajú špičkoví odborníci z praxe, v praxi chýbajú odborným zamestnancom viaceré kompetencie pre prácu so žiakmi so znevýhodnením a absentuje medzirezortná spolupráca.

Zdroj: Spravodajstvo SITA

Štítky: školstvo, práva detí, vzdelávanie, učitelia, Slovenská komora učiteľov