Škola a rodina
Prechod dieťaťa z predprimárneho na primárne vzdelávanie

Odpoveďou na túto otázku by mohla byť spolupráca všetkých zúčastnených strán – učiteľov a riaditeľov materských škôl, učiteľov a riaditeľov základných škôl, rodičov, ale, samozrejme, aj detí samotných. V súvislosti s prechodom dieťaťa z materskej školy do základnej školy vám prinášame podstatné odporúčania:
1. Zlepšenie vzájomnej spolupráce
- organizovanie spoločných aktivít materských a základných škôl (je vhodné zapojiť do aktivít viaceré školy z celého obvodu).
2. Zlepšenie vzájomnej komunikácie
- odovzdávanie informácií o deťoch medzi školami a rodičom (v súčasnosti nie je možné, aby materská škola odovzdala informácie o dieťati do základnej školy, pretože by mohlo dôjsť k nežiaducemu neprofesionálnemu a neobjektívnemu „onálepkovaniu“ (stigmatizácii) dieťaťa; základná škola však môže pri vstupe dieťaťa do školy použiť dotazník pre rodičov ako nástroj na urýchlenie zoznámenia sa s dieťaťom, a tým aj urýchlenia procesu individualizácie výučby),
- získavanie spätných informácií o deťoch po vstupe do základnej školy. Je dôležité, aby učitelia materských škôl dostali spätnú informáciu o prechode detí do školy, o ich pripravenosti a prípadných nedostatkoch vo vedomostiach a zručnostiach, aby mohli na tieto fakty citlivo reagovať v ďalšom školskom roku. Získanie informácií možno dosiahnuť vzájomným stretnutím zástupcov oboch typov škôl.
3. Pomoc
- učitelia z materských škôl potrebujú pomoc rodičov pri výchove a vzdelávaní tak, ako rodičia potrebujú pomoc učiteľov materských škôl pri príprave detí na základnú školu,
- dôležitá je aj vzájomná pomoc medzi učiteľmi materských a základných škôl, ktorí by mali na uľahčenie prestupu detí do základnej školy spolupracovať,
- obojstranná pomoc medzi rodičmi a učiteľmi základnej školy pomôže deťom vyrovnať sa s novým prostredím, ľuďmi, situáciami a problémami,
- všetky tri skupiny by mali predovšetkým pomáhať deťom samotným v príprave na nové životné situácie a pri ich prekonávaní, nesmie sa pri tom zabúdať, že okrem kognitívnej zložky, treba pracovať aj na vybudovaní pozitívneho vzťahu dieťaťa ku škole, ku získavaniu nových informácií a k prekonávaniu problémov súvisiacich s adaptáciou na nové neznáme prostredie.
Zlepšením vzájomnej spolupráce, komunikácie a pomoci sa všetci zúčastnení stávajú informovanejšími, čo pomôže v prístupe jednotlivých strán k problematike vstupu dieťaťa na základnú školu. Dieťa bude na tento vstup dobre pripravené, ak učiteľky v materských školách a rodičia detí na základe dobrej komunikácie, spolupráce a pomoci vedia, čo sa od prvákov v základnej škole vyžaduje.
Vybrané z publikácie Materská škola a jej riadenie, v ktorej nájdete potrebné informácie, ako úspešne riadiť a rozvíjať materskú školu.