Prečo je list rodičom vhodnou formou komunikácie?
Učiteľ môže s rodičmi komunikovať rôznymi formami. Jednu z nich predstavuje list. Prečo je táto forma komunikácie výhodná? V článku vám ponúkame príklad, ako môže vyzerať hodnotiaci list žiaka.
Pri dvojsmernej komunikácii rodičia odpovedajú na odkazy triednych učiteľov týkajúce sa učenia alebo správania žiaka. Jednou z foriem sú aj listy rodičom. Učiteľ má možnosť vyjadriť sa k vzniknutej situácii s odstupom času, pretože list píše zvyčajne až po vyučovaní alebo doma. Ak sa táto informácia týka nepríjemnej situácie, triedny učiteľ nepíše v afekte, ale má možnosť objektívnejšie zhodnotiť obsah písaného textu.
Rodičom táto forma komunikácie vyhovuje, pretože učiteľ v liste vystihne hlavnú podstatu a dôvod, prečo list píše.
Formy listov:
• hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov za určité obdobie,
• pochvalný list za správanie alebo reprezentáciu školy či triedy v rôznych súťažiach,
• ďakovný list za sponzorstvo, materiálne zabezpečenie a iné.
Výhody písania listov rodičom:
• triedny učiteľ má dostatok času na premyslenie a formuláciu,
• triedny učiteľ môže v texte výstižne a presne formulovať informácie,
• rodič má možnosť si list doma list aj niekoľkokrát prečítať, a tak lepšie pochopiť slová triedneho učiteľa a zámer napísania listu,
• svojím vyjadrením rodič reaguje na napísané,
• vytvára sa priestor pre menej komunikatívnych rodičov,
• komunikácia rodiča s učiteľom dáva žiakovi pocit dôležitosti a zodpovednosti za svoju prácu a konanie.
Príklad hodnotiaceho listu žiaka 3. ročníka ZŠ
Milí rodičia,
dovoľte, aby som zhodnotila prácu a správanie Vášho syna Martina k prvému polroku 2004/ 2005. Martin je veľmi šikovný a múdry chlapec. Keď dáva na vyučovaní pozor, dokáže veľmi rýchlo a pohotovo reagovať na moje otázky. Jeho pozornosť na hodine je však možné udržať len veľmi krátku dobu. Mrzí ma, že svojím správaním potom vyrušuje ostatných spolužiakov. Pracujeme na tom, aby sme trénovaním určitých zručností odstránili tento nedostatok. Pevne verím, že sa nám to spoločne v blízkej dobe podarí zvládnuť.
Má rád matematiku, čo sa prejavuje na jeho záujme o tento predmet. Numerické príklady a slovné úlohy rieši veľmi dobre a pohotovo reaguje. V snahe byť čo najrýchlejší sa mu občas pritrafí aj nejaká chybička. Oceňujem jeho snahu pri tvorení logických úloh a hlavolamov pre svojich spolužiakov. Teším sa z jeho úspechov v tomto predmete. Rád číta knihy, čo sa prejavuje aj v jeho bohatej slovnej zásobe, hlavne v prírodovednej oblasti. Odporučila by som, aby čítal doma nahlas. Zlepší si tým techniku čítania a máte možnosť porozprávať sa o danej téme. Písanie mu nerobí problémy, ale ocenila by som jeho snahu o krajšie písmo a úpravu v zošitoch. Keď sa snaží, dokáže písať celkom pekne.
Radosť mi robia jeho výsledky a napredovanie v angličtine. Na týchto hodinách je veľmi aktívny a vidím, že ho tento jazyk baví. Chválim ho za vytvorené projektové práce v preberaných témach. Počas prestávok sa mu len veľmi ťažko darí dodržiavať pravidlá školského poriadku. Často sa naháňa, ubližuje spolužiakom a je skoro pri každej šarvátke v triede, na chodbe, ale aj mimo školy po skončení vyučovania. Bola by som rada, keby sa nad svojím správaním zamyslel a zmenil sa k lepšiemu obrazu, z čoho by ste mali väčšiu radosť určite aj Vy.
Teším sa na ďalšiu spoluprácu s Vami.
Triedna učiteľka
Pre komunikáciu s rodičmi sú vhodné aj iné formy, napr. odkazy, telefonické rozhovory, stretnutia a pod. O týchto, ale aj ďalších formách komunikácie medzi učiteľom a rodičom sa môžete dočítať v našej publikácii Sprievodca triedneho učiteľa.
Vybrané z článku Komunikácia s rodičmi.
Komentáre