Škola a rodina

Rozhovor s rodičom dieťaťa

Rozhovor s rodičom dieťaťa
Pri výskyte problémov, zmien alebo odchýlok v správaní dieťaťa je nevyhnutná spolupráca s rodičmi dieťaťa. Tí môžu učiteľke/učiteľovi poskytnúť dôležité informácie o správaní sa dieťaťa v rodinnom prostredí, v kolektíve detí mimo materskej školy, naznačiť problémy, prípadne zmeny v rodine, v rodinnom fungovaní, čo môže učiteľovi pomôcť lepšie uchopiť problémy a porozumieť dieťaťu, jeho prežívaniu a cielenejšie mu pomôcť.

Stáva sa, že rodina dieťaťa prechádza rodinnou krízou, akou môže byť rozchod partnerov, rozvodový proces, výskyt vážneho ochorenia v rodine, úmrtie v rodine, strata materiálneho zabezpečenia rodiny či iným problémom. V takomto prípade závisí od viacerých faktorov, ako bude rodina schopná situáciu zvládnuť, vyrovnať sa s ňou a zostať stabilizovaná ako systém bez ohrozenia a vážnejších dosahov na dieťa.

Dieťa reaguje na krízu v prvom rade podľa úrovne jej zvládania v rodine, ale aj podľa individuálnych predispozícií. Typickou reakciou je prechodné zhoršenie fyzického aj psychického stavu dieťaťa, ktoré sa môže prejavovať:
- zvýšenou chorľavosťou,
- regresom v niektorých oblastiach vývinu,
- zvýšenou pripútanosťou na rodičov,
- úzkostlivosťou a psychomotorickým nepokojom atď.

V prípade, ak sú reakcie, prejavy dieťaťa intenzívne, prípadne trvajú dlhší čas, t. zn. prirodzene neodznievajú so stabilizujúcou sa situáciou, je namieste odporučiť rodičom psychologické vyšetrenie dieťaťa, ktoré overí závažnosť demonštrovaných problémov a následne navrhne adekvátne formy intervencie s cieľom pomôcť dieťaťu a konsolidovať jeho stav.

Pripomenieme základné pravidlá na vedenie rozhovoru s rodičom:
• Rozhovor sa má odohrávať v priateľskej, kooperujúcej atmosfére, kde si rodič a učiteľ vzájomne dôverujú a nie sú ničím a nikým rušení.
• K bezpečnej atmosfére môže prispieť dopredu dohodnutý rozhovor.
• Pri poradenskom rozhovore je vhodné, ak sú prítomní obaja rodičia.
• Rodič má byť uistený, že informácie, ktoré učiteľ získa o rodinných vzťahoch a prostredí, sú súčasťou profesionálneho tajomstva a nebudú použité proti nemu.
• Pri otváraní, vedení aj ukončovaní rozhovoru má učiteľ dbať na slušnosť, zdvorilosť a spoločenské normy.
• V úvode je vhodné oboznámiť o cieli rozhovoru, o jeho priebehu a čase, ktorý naň bude potrebné vyčleniť.
• Vyjadrovanie učiteľa by má byť pre rodiča jasné a zrozumiteľné.

V úvode rozhovoru by mal učiteľ povzbudiť rodiča vyzdvihnutím jeho výchovných kompetencií a snahy, ktorú pri výchove dieťaťa vynakladajú. Ak bude rodič cítiť, že si ho učiteľ váži a prijíma ho a vníma ako kompetentného pomôcť svojmu dieťaťu, môže vzniknúť kooperujúca atmosféra, v ktorej je možné hľadať konštruktívne riešenia a skutočne dieťaťu pomôcť.

V prípade, ak učiteľ rodičovi neposkytne potrebný prejav úcty a akceptácie, môže dôjsť k uzatvoreniu sa rodiča pred spoluprácou. Rodič sa v takomto prípade často dostáva do obrannej pozície a dochádza k zbytočným konfliktom, ktoré môžu v konečnom dôsledku situáciu dieťaťu ešte viac skomplikovať.

Vybraté z publikácie Pedagogická diagnostika v materskej škole.