Škola a rodina

Školy nemajú čas vyberať deťom povolanie

Školy nemajú čas vyberať deťom povolanie

Iba približne 10 percent žiakov na základnej škole vie, čo by chcelo v budúcnosti robiť. Hovorí to výchovná poradkyňa Jana Makarová, ktorá sa s nerozhodnými deťmi stretáva denne. 

Pomôcť žiakom na základných a stredných školách by malo kariérne poradenstvo. Realitou na Slovensku je však veľká časová vyťaženosť výchovných poradcov, ktorí ho zastrešujú. Návštevy žiakov vo veľkých firmách alebo prednášky rodičov v triedach svojich detí ako v amerických filmoch sa tak u nás väčšinou nekonajú. 
Možností, ako môžu školy pomôcť deťom s výberom povolania, je viacero. Podľa psychologičiek Centra pedagogicko-psychologického poradenstva v Humennom Jaroslavy Mervovej a Agáty Sakalovej je veľká škoda, že základné školy do svojho vzdelávacieho programu nezapájajú predmet Svet práce, aj keď túto možnosť majú. Na takejto hodine môžu deti preberať jednotlivé profesie alebo zisťovať, čo je vlastne potrebné na správnu voľbu povolania. V osnovách predmetu býva narábanie s náradím, práce v záhrade, grafika aj oprava spotrebičov. Veľa zo škôl, ktoré predmet majú, sa však zameriava viac na teoretické ako na praktické hľadisko. 
Aj na Slovensku však existujú výnimky, ktoré deťom prax neupierajú. Na základnej škole vo Spišskom Štvrtku vymysleli pre deviatakov päťdňový kurz, ktorý bude každý týždeň pokračovať vo forme poobedňajších krúžkov. Cieľom projektu bolo, aby si deviataci uvedomili, aké majú možnosti, lebo niektorí z nich končia základným vzdelaním strednú školu ani neskúšajú. „Prvý deň bol venovaný zamestnaniam, ktoré môže vykonávať človek so skončenou základnou školou. Väčšina žiakov išla robiť na družstvo, potom tam boli upratovacie práce, dokladanie v sklade alebo pomocné práce v kuchyni. To robili žiaci päť hodín a následne prebehla v škole reflexia. Vo štvrtok boli na programe zamestnania, ktoré môže robiť človek so skončenou strednou alebo vysokou školou,“ opisuje projekt učiteľ Ján Smolka. Na druhý deň teda deti pomáhali v lekárni, na obecnom úrade, alebo sa z nich na chvíľu stali učitelia. V piatok si zase vyskúšali verejnoprospešné práce. Program ukončila sobotňajšia výučba. „Cez víkend sme s nimi mali napríklad hodinu matematiky, kde si mali vo štvoriciach vypočítať, koľko si dokáže rodina ušetriť na zábavu, keď má jeden z rodičov stredoškolské vzdelanie, druhý len základnú školu a podobne. Nevychádzali tam vysoké cifry, a tak sme sa rozprávali, čo sa s tým dá robiť,“ uzavrel Smolka. Reakcie žiakov na „experiment“ sú zatiaľ pozitívne. Škola uvažuje, že by podobný kurz absolvovali posledné ročníky pravidelne. 

Zdroj: Krátené/hnonline.sk

Štítky: výchovný poradca, povolanie, základná škola, Svet práce