Škola a rodina
Vedenie dialógu v diskusii

Ide o nasledovné členiace signály, ktoré naznačujú:
• začatie novej témy,
• ukončenie témy,
• návrat k téme,
• snahu o pokračovanie v téme.
Úvodné formulky používajú rečníci-moderátori s cieľom privítať divákov, hostí, prostredníctvom nich tiež oznamujú predmet, témy diskusie, v stručnosti naznačujú príčinné vzťahy medzi udalosťami, o ktorých sa bude hovoriť.
Začatie novej témy signalizujú výpovede ako napr.
- „Prejdime k vážnejším veciam.“,
- „... ešte jedna téma, ktorá môže byť zaujímavá...“ ,
- „Ja len posuniem diskusiu ďalej.“
Ukončenie témy sa realizuje prostredníctvom vyjadrení ako napr.
- „Ja si myslím, že môžeme túto tému uzavrieť.“,
- „... nedohodneme sa ani v tejto téme, poďme na ďalšiu.“,
- „Vážení páni, poďme ďalej.“
Kým začatie a ukončenie témy prináleží výhradne moderátorom diskusie, signály vyjadrujúce návrat k téme, snahu o pokračovanie v téme, uplatňujú aj hostia, napr.
- „Vrátim sa ešte ku klasifikácii žiakov.“,
- „Pán riaditeľ, skúsme späť k veci.“,
- „Ja sa chcem vrátiť k tomu, čo ste pred chvíľou povedali.“
Niekedy sa účastník diskusie dožaduje návratu k téme, pretože je presvedčený, že druhý hosť má k dispozícii väčší priestor, aby sa k danému problému vyjadril.
Signály vyjadrujúce snahu o pokračovanie v téme uplatňujú vo svojich výpovediach moderátori i hostia. V prípade rečníka-moderátora je snaha o pokračovanie v téme motivovaná zväčša nespokojnosťou s odpoveďou hosťa, s jej neúplnosťou, vágnosťou, rozbiehavosťou a pod. U hostí snahu o pokračovanie v téme zaznamenávame najmä v prípadoch, kedy daná téma hosťovi vyhovovala, poskytovala mu priestor na prezentovanie vlastných zásluh, pozitív a úspechov, prípadne bola príležitosťou na kritizovanie oponenta.
Nepostrádateľné miesto v relácii majú aj záverečné formulky, prostredníctvom ktorých sa rečník riadiaci diskusiu poďakuje hosťom za účasť v diskusii, lúči sa s nimi i s divákmi, ktorým zároveň ďakuje za pozornosť.
Vybrané z publikácie Veľká kniha rétoriky pre riaditeľov škôl.