Škola a rodina
Základné komunikačné zručnosti

Ak chcete vedieť, ako sa vyvarovať chybám v komunikácii, je potrebné naučiť sa efektívne komunikovať. Napr. keď na ulici stretávame množstvo ľudí, určitým spôsobom s nimi komunikujeme. S niektorými nadviažeme očný kontakt, od niekoho sa odtiahneme, v dopravnom prostriedku si spontánne vyberáme, ku komu si prisadneme, naopak, od človeka pod vplyvom alkoholu sa vzdialime a pod.
Tak vlastne týmto ľuďom vedome či nevedome komunikujeme naše názory, prezentujeme postoje, nálady a emócie, reagujeme na ich signály a vysielame tie naše.
Komunikáciu charakterizuje vysielanie a prijímanie verbálnych i neverbálnych signálov minimálne medzi dvoma osobami. V tomto procese môže dochádzať k výmene postojov, názorov a emócií, a to na rôznych úrovniach a v rôznych podobách. Aby komunikačný proces mohol prebiehať, musí byť na jednej strane niekto, kto bude signály vysielať, a na druhej strane musí existovať prijímač – čiže niekto, kto bude vysielané signály dekódovať. Obsah komunikácie nazývame komuniké, spôsob, akým komunikácia prebieha, nazývame komunikačný kanál.
Vo všeobecnosti podľa používaných prostriedkov sa komunikácia delí na:
- verbálnu,
- neverbálnu,
- komunikáciu činom, skutkom.
Zásady efektívnej komunikácie
Treba mať na pamäti, že jedine zhodou (kongruenciou) verbálnych a neverbálnych prejavov môžeme u prijímateľa dosiahnuť pocit autenticity a opravdivosti.
Komunikácia je efektívna vtedy, keď osoba, s ktorou komunikujeme, pochopí informáciu tak, ako ju zamýšľame komunikovať, aj s jej neverbálnou zložkou. Ak sa nám podarí dosiahnuť pochopenie, čo a prečo komunikujeme, vtedy komunikujeme efektívne.
Chyby pri komunikácii
- Človek sa v mysli zaoberá niečím iným, jednoducho nepočúva, čo mu hovorí partner.
- Človek je taký zaujatý tým, čo chce sám povedať, že počúva iných len preto, aby čo najrýchlejšie vystriehol chvíľu a zapojil sa do rozhovoru.
- Ľudia často počúvajú iných len preto, že ich chcú hodnotiť.
- Nedôvera medzi partnermi, nedostatočné poznanie podporujú udržanie a nárast podozrievavosti.
Aktívne počúvanie
Aktívne počúvanie tvorí veľmi dôležitý predpoklad efektívnej komunikácie. Nemôžeme efektívne komunikovať bez toho, aby sme aktívne neprijímali signály nášho partnera. Umožňuje nám to poznanie toho, s kým hovoríme, jeho potrieb, starostí, emocionálneho rozpoloženia. Dáva v komunikácii pocit pochopenia, dôležitosti, rešpektu, osobitosti, záujmu.
Ak máte záujem získať viac informácií, ako možno zdokonaliť vaše komunikačné zručnosti, objednajte si našu publikáciu Sociálne vzťahy a problémy na školách.
Vybrané z článku Základné komunikačné zručnosti.