Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci v školskej jedálni
1. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (ďalej aj „BOZP“) v školskej jedálni sa úplne odlišuje od bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v škole alebo materskej škole.
Tým, že školská jedáleň zabezpečuje prípravu, výdaj, konzumáciu jedál a nápojov pre stravníkov, jej činnosť sa delí:
- jednak podľa činností,
- jednak podľa okruhu osôb, pre ktoré je potrebné zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci.
Prvý okruh osôb, pre ktorý sa musí zaistiť bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, sú zamestnanci podľa prílohy č. 2, 3 a 4 vyhl. č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania, ktorá odporúča počet zamestnancov v školskej jedálni, v školskej jedálni na výrobu diétnych jedál a tiež vo výdajnej školskej jedálni.
Druhý okruh osôb – stravníci – deti, žiaci, zamestnanci materských, základných, stredných škôl a školských zariadení, iné fyzické osoby a osoby, ktoré sa so súhlasom zamestnávateľa zdržujú na jeho pracoviskách.
Tretí okruh osôb zahŕňa pedagogický dozor v jedálni.
Právna subjektivita ŠJ
Je tiež veľmi dôležité, či školská jedáleň má alebo nemá právnu subjektivitu. V školskej jedálni, ktorá má právnu subjektivitu, zodpovedá za bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci sám riaditeľ školskej jedálne. Ak je školská jedáleň bez právnej subjektivity, zodpovedá za bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci zriaďovateľ. Tam, kde je školská jedáleň súčasťou školy s právnou subjektivitou, zodpovedá za bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci riaditeľ školy.
Aj v prípade, že školská jedáleň nemá právnu subjektivitu, možno len odporúčať delegovanie právomoci v oblasti starostlivosti o BOZP zo strany riaditeľa školy alebo zo strany zriaďovateľa na vedúceho školskej jedálne.
Úlohy zamestnávateľa v oblasti starostlivosti o bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci sú povinní zabezpečovať vedúci zamestnanci na všetkých stupňoch riadenia v rozsahu úloh vyplývajúcich z ich funkcií. Tieto úlohy sú rovnocennou a neoddeliteľnou súčasťou ich pracovných povinností.
V nasledujúcej časti článku sa budeme zaoberať povinnosťami riaditeľa/vedúceho školskej jedálne ako zamestnávateľa v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia voči svojim zamestnancom, ak má právnu subjektivitu alebo delegované právomoci. V ďalšej časti zase jeho povinnosťami v tejto oblasti voči stravníkom a pedagogickým zamestnancom, ktorí vykonávajú dozor pri stravovaní.
2. Povinnosti riaditeľa/vedúceho školskej jedálne v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci voči zamestnancom
Povinnosti riaditeľa/vedúceho školskej jedálne – zamestnávateľa (ďalej len riaditeľ/vedúci) v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci upravuje:
- zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- ďalšie všeobecne záväzné právne predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci,
- ostatné právne predpisy, ktoré sa zaoberajú bezpečnosťou pri práci
Zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
Ak riaditeľ/vedúci plní povinnosti ustanovené zákonom č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci spôsobom alebo postupom upraveným v slovenskej technickej norme, toto plnenie sa považuje za splnenie požiadaviek na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Tieto povinnosti možno splniť aj iným preukázateľne primeraným spôsobom.
Ak riaditeľ/vedúci plní požiadavky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci spôsobom alebo postupom upraveným v slovenskej technickej norme a tieto požiadavky nie sú ustanovené právnymi predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, toto plnenie sa považuje za splnenie požiadaviek na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Tieto požiadavky možno splniť aj iným preukázateľne primeraným spôsobom.
Pri výkone inšpekcie práce je riaditeľ/vedúci povinný preukázať inšpektorom práce, ak postupoval spôsobom odlišným od slovenskej technickej normy, že tento primeraný spôsob je rovnako bezpečný ako ten, ktorý je upravený v slovenskej technickej norme.
Právne a ostatné predpisy
V súlade s § 39 Zákonníka práce právne predpisy a ostatné predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú:
- predpisy na ochranu života a predpisy na ochranu zdravia,
- hygienické a protiepidemické predpisy,
- technické predpisy,
- technické normy,
- dopravné predpisy,
- predpisy o požiarnej ochrane,
- predpisy o manipulácii s horľavinami, výbušninami, zbraňami, rádioaktívnymi látkami, jedmi a inými látkami škodlivými zdraviu, ak upravujú otázky týkajúce sa ochrany života a zdravia.
Predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú aj pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vydané zamestnávateľmi po dohode so zástupcami zamestnancov.
Ak k dohode nedôjde do 15 dní od predloženia návrhu (§ 39 ods. 2 Zákonníka práce), rozhodne príslušný inšpektorát práce podľa zák. č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce v znení neskorších predpisov.
Riaditeľ/vedúci ako zamestnávateľ v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je povinný najmä:
- Vykonávať opatrenia so zreteľom na všetky okolnosti týkajúce sa práce a v súlade s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
- Zlepšovať pracovné podmienky a prispôsobovať ich zamestnancom; zohľadňovať pritom meniace sa skutočné a predvídateľné okolnosti a dosiahnuté vedecké a technické poznatky.
- Zisťovať nebezpečenstvá a ohrozenia, posudzovať riziko a vypracovať písomný dokument o posúdení rizika pri všetkých činnostiach vykonávaných zamestnancami školskej jedálne. Zároveň je povinný odstraňovať tieto nebezpečenstvá a ohrozenia, a ak to podľa dosiahnutých vedeckých a technických poznatkov nie je možné, plánovať a vykonávať opatrenia na ich odstránenie alebo obmedzenie.
Dokument o posúdení rizika
Na činnosť každého zamestnanca musí byť vypracovaný písomný dokument o posúdení rizika, a to:
- na činnosti spoločné – napríklad chôdza po schodoch, umývanie dlážky, práca pri počítači, práca s rýchlovarnou kanvicou a podobne,
- na prácu individuálnu – špecifickú len pre toho-ktorého zamestnanca – pre kuchára (rezanie, sekanie a pod.), prevádzkového zamestnanca, pomocnú silu ale aj pre pedagóga vykonávajúceho dozor nad žiakmi v ŠJ,
- na splnenie podmienok počas COVID-19.
Terminológia spojená s vypracovaním písomného dokumentu o posúdení rizika:
- nebezpečenstvo je stav alebo vlastnosť faktora pracovného procesu a pracovného prostredia, ktoré môžu poškodiť zdravie zamestnanca,
- ohrozenie je situácia, v ktorej nemožno vylúčiť, že zdravie zamestnanca bude poškodené,
- riziko je pravdepodobnosť vzniku poškodenia zdravia zamestnanca pri práci a stupeň možných následkov na zdraví,
- neodstrániteľné nebezpečenstvo je také nebezpečenstvo, ktoré podľa súčasných vedeckých a technických poznatkov nemožno vylúčiť ani obmedziť.
Oboznámenie s dokumentom
Tento dokument by mal byť z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci jedným z najdôležitejších vnútorných predpisov školskej jedálne. Každý zamestnanec s ním musí byť preukázateľne oboznámený, každý zamestnanec pri ktorejkoľvek pracovnej činnosti pre zamestnávateľa musí poznať nebezpečenstvá, ohrozenia a riziká, ktoré mu pri práci hrozia, a tiež aj spôsob, ako sa pred nimi chrániť.
Do tohto dokumentu musí mať možnosť zamestnanec kedykoľvek nahliadnuť aj napriek tomu, že s ním bol raz oboznámený. Niektoré práce vykonáva zamestnanec len raz za čas a už si nemusí pamätať riziká, ktoré mu pri výkone tejto práce hrozia.
Dokument o posúdení rizika sa má nachádzať v priestoroch školskej jedálne!
Dokument o posúdení rizika vždy musí aktuálne pokrývať všetky riziká, ktoré vznikajú pri práci v školskej jedálni. Za spracovanie dokumentu zodpovedá štatutárny zástupca školskej jedálne. V dokumente musia byť zohľadnené riziká v zmysle § 6 ods. 1 písm. c) zák. č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v znení neskorších predpisov a § 30a a 30d zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov. Odporúča sa, pokiaľ sa na pracoviskách školskej jedálne nič nemení, raz do roka preukázateľne s ním oboznámiť zamestnancov.
Každý zamestnanec musí byť preukázateľne oboznámený s návodom na obsluhu všetkých strojov, prístrojov a zariadení, s ktorými prichádza pri práci do styku. Tieto návody sa majú nachádzať v priestoroch kuchyne, resp. jedálne, tak aby bolo možné do nich kedykoľvek nazrieť, ale zabezpečené tak, aby sa nepoškodili.
- Zabezpečovať, aby pracoviská, komunikácie, pracovné prostriedky, materiály, pracovné postupy, výrobné postupy, usporiadanie pracovných miest a organizácia práce neohrozovali bezpečnosť a zdravie zamestnancov a na ten účel zabezpečovať potrebnú údržbu a opravy.
- Zabezpečovať, aby chemické faktory, fyzikálne faktory, biologické faktory, faktory ovplyvňujúce psychickú pracovnú záťaž a sociálne faktory neohrozovali bezpečnosť a zdravie zamestnancov.
- Odstraňovať nebezpečenstvo a ohrozenie, a ak to podľa dosiahnutých vedeckých a technických poznatkov nie je možné, vykonať opatrenia na ich obmedzenie a pripravovať opatrenia na ich odstránenie.
- Určovať bezpečné pracovné postupy. Je potrebné pripomenúť, že na každú činnosť, ktorú zamestnanec vykonáva, je zamestnávateľ povinný určiť mu bezpečný pracovný postup, pri ktorom nemôže dôjsť k ohrozeniu jeho zdravia.
- Určovať a zabezpečovať ochranné opatrenia, ktoré sa musia vykonať, a ak je to potrebné, určovať a zabezpečovať ochranné prostriedky, ktoré sa musia používať.
- Písomne vypracovať, pravidelne vyhodnocovať a podľa potreby aktualizovať koncepciu politiky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci obsahujúcu zásadné zámery, ktoré sa majú dosiahnuť v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, a program realizácie tejto koncepcie, ktorý obsahuje najmä postup, prostriedky a spôsob jej vykonania. To sa nevzťahuje na zamestnávateľa, ktorý zamestnáva menej ako 11 zamestnancov.
Politika BOZP
Politika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci stanovuje ciele zlepšenia pracovných podmienok, bezpečnosti a ochrany zdravia. Politika BOZP sa vypracúva na dlhší časový horizont.
Autor článku:
JUDr. Danica Bedlovičová
právnik, mediátor
Viac sa o tejto téme dočítate v októbrovej aktualizácii publikácie Školská jedáleň.