Základná finančná kontrola

Základná finančná kontrola

autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Účelom tohto príspevku je poukázať na vykonávanie základnej finančnej kontroly v prostredí školskej správy a samosprávy v oblasti školstva. Príspevok je spracovaný na základe častých podnetov zamestnancov školstva a školských zariadení vo vzťahu k výkonu základnej finančnej kontroly.

Na úvod treba uviesť, že zákon, ktorý upravuje oblasť základnej finančnej kontroly je normatívny právny akt – zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých  zákonov v znení neskorších predpisov. Od marca 2022 je plánovaná novelizácia zákona o finančnej kontrole, pričom táto novelizácia sa nedotkne základnej finančnej kontroly.

Základnú finančnú kontrolu môže vykonávať už teraz a aj po marci 2022 dohodár – fyzická osoba vykonávajúca prácu na základe dohody mimo pracovného pomeru.

V prípade, ak je výkon základnej finančnej kontroly realizovaný prostredníctvom pečiatky, kontrolného listu alebo krycieho listu, obsahuje výkon základnej finančnej kontroly (ak používame aj názov – t. j. zákon č. 357/2015 Z. z. – i koncovku „v znení neskorších predpisov“), a to z dôvodu, že samotný zákon bol už viackrát novelizovaný.

Aký subjekt má povinnosť vykonávať základnú finančnú kontrolu?

V oblasti školskej správy a samosprávy škôl a školských zariadení sa povinne vykonáva základná finančná kontrola najmä v:

  1. rozpočtových organizáciách zriadených obcou alebo mestom,
  2. rozpočtových organizáciách zriadených samosprávnym krajom (vyšším územným celkom),
  3. rozpočtových organizáciách zriadených školským úradom a iným orgánom miestnej štátnej správy,
  4. príspevkových organizáciách v zmysle zriadenia podľa predošlých bodov (1 až 3),
  5. preddavkových organizáciách v zmysle zriadenia podľa predošlých bodov (1 až 3),
  6. školských jedálňach a
  7. školských zariadeniach.

 

Viac si môžete prečítať v časopise Škola a stravovanie, číslo 2/2022.

Zdroj: raabe.sk