Legislatíva
Školské autobusy budú jazdiť len tam, kde sa vyplatia

Na nákladoch na zriadení a prevádzke autobusov sa má podľa rezortu podieľať čiastočne aj samospráva. Podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Turčány upozorňuje, že investície by mal hradiť štát. "Jedná sa o prenesený výkon štátnej správy, teda povinnosti štátu, žeby tá vstupná investícia mala byť v prevažnej miere, ak nie úplne financovaná štátom a prevádzkové náklady by mali financovať obce, alebo združenie obcí," povedal TASR. Obce by sa tak mali podieľať na tom, aby mohol autobus deti v plnom rozsahu, načas a v zdraví doviezť do školy.
Projekt zatiaľ ministerstvo nevyčíslilo. "Nie je to presne možné, nakoľko nebude financovaný iba zo štátneho rozpočtu a nepôjde o plošný projekt," vysvetlila Žiaková. Turčány hovorí, že štát je povinný deťom zaplatiť cestovné už dnes. "Čiže si musí spočítať, či to cestovné mu je efektívnejšie vyplácať deťom 30 km z jednej obce do druhej, alebo nájsť iný mechanizmus, ktorý zabezpečí, aby sa deti dostali načas a v zdraví z domu do školy a zo školy domov." Pripomenul, že základné školstvo je ústavnou povinnosťou štátu, platí, že náklady na úhradu cestovného deťom sa platia z rozpočtu kapitoly ministerstva.
V minulosti chcel presadiť v parlamente žlté školské autobusy poslanec KDH Martin Fronc. Mali podľa neho prispieť ku kvalite a bezpečnosti vzdelávania. Niekdajší minister školstva vlani odhadoval záťaž na štátny rozpočet v objeme sedem miliónov eur ročne a 3,5 milióna eur každý rok z rozpočtov samosprávnych krajov a obcí počas päťročného obdobia zavádzania školských autobusov. Tvrdil tiež, že školské autobusy by mohli urýchliť proces rušenia málotriednych škôl, čo by malo pozitívny dopad na štátny rozpočet.
Zdroj: TASR