Prevádzka školy

Školské autobusy by mohli prísť spolu so škrtmi škôl

Školské autobusy by mohli prísť spolu so škrtmi škôl
Po Slovensku by mohlo jazdiť niekoľko stoviek žltých školských autobusov. Túto víziu presadzujú štyria poslanci za KDH. Návrh na ich zavedenie predložili na pripomienkovanie. Vyčíslili, že počas prvých piatich rokov, keď by autobusy zaviedli, by stáli štátny rozpočet 35 miliónov eur. Na 17,5 milióna eur by sa mali vyzbierať obce, v ktorých by autobusy premávali.

Ministerstvo financií návrhu poslancov KDH vyčíta, že myslí len na peniaze na kúpu autobusov a nemá domyslené preplácanie nákladov na ich prevádzku.
  
Iba so škrtaním škôl
  
Ministerstvo školstva súhlasí, že žiaci majú mať bezproblémový prístup k doprave, spomína najmä žiakov prvého až štvrtého ročníka základnej školy. Ako ho chce zabezpečiť, nie je zrejmé. Návrhu poslancov KDH ministerstvo školstva vytýka, že z neho nie je jasné, pre aké deti majú byť školské autobusy určené. S KDH sa zhodne v tom, že zavedenie školských autobusov by bolo namieste, iba ak by sa spájalo aj s vyškrtaním niektorých škôl u nás. „Chceme tento problém riešiť komplexne spolu s racionalizáciou siete základných škôl a so zmenou systému financovania nákladov na dopravu žiakov,“ tvrdí hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák. Poslanci KDH tvrdia, že po zavedení školských autobusov by mohli niektoré obce zrušiť školy s malým počtom žiakov. Na jednej zrušenej škole by sa mohlo podľa nich ušetriť 5- až 7-tisíc eur ročne. Rezort školstva skôr spája rušenie škôl s preplácaním nákladov na dopravu do najbližšej väčšej školy rodičom.

V praxi býva zmena v počte škôl problém. Starostka Plaveckého Štvrtka Marta Hlavatá vysvetľuje, že školu chce mať v obci väčšina rodičov. Deti nechcú posielať do asi šesť kilometrov vzdialenej Sološnice. Vyučovanie preto v obci núkajú deťom od prvého do štvrtého ročníka. Keby aj túto málotriedku zrušili, neušetria. „Budova je veľká, máme v nej škôlku, jedáleň, kuchyňu, telocvičňu, krúžky, takže ju budeme aj tak vykurovať,“ povedala Hlavatá. V Rohožníku si zasa nevedia predstaviť, že by do ich školy prišli deti z inej obce, kde by sa škola zrušila. Už teraz kapacitne nestíhajú. Kysuckej obci Klokočov sa páči myšlienka zaviesť školské autobusy. Dedina je dlhá niekoľko kilometrov a autobusy v nej nejazdia tak, ako si to vyžaduje školský rozvrh. „Uvítali by sme, keby deti nemuseli vstávať o šiestej ráno,“ hovorí starosta Ľuboš Stríž. Podľa primátora Štúrova Jána Oravca by mohol byť problém s využitím šoféra školského autobusu počas vyučovania. Celé náklady na takýto autobus by mal podľa neho platiť štát, nie aj obec. V meste Martin si s dopravou poradili aj sami. Ročne ich ranný zvoz detí do školy stojí niečo vyše 10-tisíc eur. Dopravu si objednávajú od tamojšej SAD. Tej kompenzujú náklady, ktoré presiahnu výnosy z cestovného.

Zdroj: SME

Štítky: ministerstvo školstva