Prevádzka školy
Školské autobusy by mohli prísť spolu so škrtmi škôl

Ministerstvo financií návrhu poslancov KDH vyčíta, že myslí len na peniaze na kúpu autobusov a nemá domyslené preplácanie nákladov na ich prevádzku.
Iba so škrtaním škôl
Ministerstvo školstva súhlasí, že žiaci majú mať bezproblémový prístup k doprave, spomína najmä žiakov prvého až štvrtého ročníka základnej školy. Ako ho chce zabezpečiť, nie je zrejmé. Návrhu poslancov KDH ministerstvo školstva vytýka, že z neho nie je jasné, pre aké deti majú byť školské autobusy určené. S KDH sa zhodne v tom, že zavedenie školských autobusov by bolo namieste, iba ak by sa spájalo aj s vyškrtaním niektorých škôl u nás. „Chceme tento problém riešiť komplexne spolu s racionalizáciou siete základných škôl a so zmenou systému financovania nákladov na dopravu žiakov,“ tvrdí hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák. Poslanci KDH tvrdia, že po zavedení školských autobusov by mohli niektoré obce zrušiť školy s malým počtom žiakov. Na jednej zrušenej škole by sa mohlo podľa nich ušetriť 5- až 7-tisíc eur ročne. Rezort školstva skôr spája rušenie škôl s preplácaním nákladov na dopravu do najbližšej väčšej školy rodičom.
V praxi býva zmena v počte škôl problém. Starostka Plaveckého Štvrtka Marta Hlavatá vysvetľuje, že školu chce mať v obci väčšina rodičov. Deti nechcú posielať do asi šesť kilometrov vzdialenej Sološnice. Vyučovanie preto v obci núkajú deťom od prvého do štvrtého ročníka. Keby aj túto málotriedku zrušili, neušetria. „Budova je veľká, máme v nej škôlku, jedáleň, kuchyňu, telocvičňu, krúžky, takže ju budeme aj tak vykurovať,“ povedala Hlavatá. V Rohožníku si zasa nevedia predstaviť, že by do ich školy prišli deti z inej obce, kde by sa škola zrušila. Už teraz kapacitne nestíhajú. Kysuckej obci Klokočov sa páči myšlienka zaviesť školské autobusy. Dedina je dlhá niekoľko kilometrov a autobusy v nej nejazdia tak, ako si to vyžaduje školský rozvrh. „Uvítali by sme, keby deti nemuseli vstávať o šiestej ráno,“ hovorí starosta Ľuboš Stríž. Podľa primátora Štúrova Jána Oravca by mohol byť problém s využitím šoféra školského autobusu počas vyučovania. Celé náklady na takýto autobus by mal podľa neho platiť štát, nie aj obec. V meste Martin si s dopravou poradili aj sami. Ročne ich ranný zvoz detí do školy stojí niečo vyše 10-tisíc eur. Dopravu si objednávajú od tamojšej SAD. Tej kompenzujú náklady, ktoré presiahnu výnosy z cestovného.
Zdroj: SME
Štítky: ministerstvo školstva