Legislatíva
Školy chcú rýchlejší internet aj peniaze na obnovu techniky

„Vybavenie žiakov a učiteľov slovenských škôl technickými zariadeniami je už dnes mierne nad priemerom Európskej únie. Žiaľ, miera a rýchlosť v súčasnosti používaného pripojenia na školách nepostačuje na to, aby učitelia a žiaci naplno využívali prínosy digitálneho vzdelávacieho obsahu,“ povedal Pellegrini. Koncept pripojenia škôl k internetu uvažuje o výkonnom WiFi pripojení, pričom žiaci i učitelia by mohli využívať aj svoje vlastné zariadenia, teda napríklad tablety či notebooky. Obe strany hľadajú možnosti, ako začať s pilotným projektom na vybraných školách ešte v tomto roku. Všetky školy by potom mohli byť v prípade úspechu pilotného projektu pripojené v rámci národného projektu financovaného zo štrukturálnych fondov Európskej únie.
„Rýchlejší internet by sme určite privítali,“ reagovala Gabriela Šestáková, učiteľka informatickej výchovy zo Základnej školy v Nedožeroch-Brezanoch. Vysvetlila, že „ak je teraz pripojených viac žiakov a sťahujú sa väčšie aktualizácie, ide o skúšku trpezlivosti.“ Naopak s pripojením na internet cez projekt Infovek sú spokojní v Základnej škole na Mariánskej ulici v Prievidzi. Všetky priestory majú pokryté WiFi signálom. „Učitelia sa so svojím notebookom môžu v každej učebni pripojiť na internet aj dataprojektor a využívať učebné materiály,“ povedala riaditeľka školy Ľudmila Peticová.
Pedagógovia sa zhodujú, že bez výpočtovej techniky je v súčasnosti vyučovanie takmer nemožné. Internet je pre učiteľov zdrojom informácií aj inšpiráciou pre zlepšenie vyučovania, ale slúži tiež na komunikáciu s rodičmi. „Aj keď výpočtová technika je oživením vyučovacích hodín, môže sa stať pre žiakov nudnou, ak im pomocou nej len odovzdávame hotové informácie,“ myslí si Šestáková. Škola na Mariánskej ulici v Prievidzi je výborne vybavená modernou technikou, čo ocenila v minulom roku aj štátna školská inšpekcia. „Učitelia aj žiaci majú notebooky, stacionárne počítače, dataprojektory v každej učebni, interaktívne tabule,“ priblížila Peticová. Podobne sú na tom aj v škole v Nedožeroch-Brezanoch. Majú špeciálnu počítačovú učebne, počítače s pripojením na internet sú v kabinetoch, nechýba WiFi, niekoľko interaktívnych tabúľ. Napriek takémuto výbornému vybaveniu majú obe školy spoločný problém. „Technika, ktorá nám bola do Nedožier-Brezian dodaná z projektu Infovek, je zastaraná a preto hľadáme možnosti, ako doplniť učebňu novými výkonnejšími počítačmi,“ zdôraznila Šestáková. Výpočtovú a didaktickú techniku neustále obnovujú v zmysle nových trendov v škole na Mariánskej ulici. „Platíme ju z vlastných prostriedkov, zo sponzorských príspevkov alebo z projektov. Ocenili by sme väčšiu finančnú podporu v oblasti zlepšenia vybavenosti škôl výpočtovou technikou zo strany príslušných inštitúcií,“ posťažovala sa Peticová.
Zdroj: sme.sk