Legislatíva
Školy otáčajú. Žiakov vedú k práci

Celé roky sa snažili pretlačiť svojich žiakov čo najďalej. Na gymnáziá a neskôr aj na vysoké školy. Teraz však prichádza zásadný zlom. A päťdesiatka základných škôl chce zmeniť myslenie detí i rodičov. „V ostatných rokoch došlo v spoločnosti k úplnej devalvácii manuálnej práce. Každý chce ísť len na vysokú školu, a to bez ohľadu na to, čo bude robiť ďalej,“ vysvetlila Mária Čuková, riaditeľka levickej základnej školy, ktorá sa zúčastňuje na projekte na zlepšenie profesijnej orientácie žiakov. Vďaka nemu dostali školy nové vybavenie učební fyziky, techniky a biológiechémie. A rôznymi aktivitami, aj so strednými odbornými školami, sa teraz snažia viesť žiakov k väčšiemu záujmu o odborné predmety. „Na väčšie závery je ešte skoro, no žiakov praktické činnosti bavia,“ povedala riaditeľka základnej školy v Levoči Gabriela Gelčáková. Projekt hradený z eurofondov za 20 miliónov eur sa pritom ešte len rozbieha.
Myšlienka má aj podporu zamestnávateľov. „Stále je tu deficit kvalifikovanej pracovnej sily, no takú nám školy často neposkytujú,“ reagoval Jaroslav Holeček zo Zväzu automobilového priemyslu. Problémom je, že klesá záujem o stredné odborné školy a navyše mnohé odbory sú od praxe odtrhnuté. Ak by sa chcel žiak z hlavného mesta stať napríklad inštalatérom, najbližšiu školu by našiel v Nových Zámkoch.
Za nezáujmom žiakov o iné ako všeobecné školy pritom podľa Štátneho inštitútu odborného vzdelávania stoja najmä rodičia. Základné školy sa podieľajú na výbere povolania pre žiaka len minimálne. „To by sme mali zmeniť. Školy by mali byť partnerom pre rodičov,“ reagovala jedna z tímlíderiek projektu Zdenka Osvaldová.
Riaditeľ inštitútu INEKO Peter Goliaš však poukazuje na možné riziká väčšej orientácie na odborné činnosti. Mnohé z nich sú totiž podľa neho za menší plat.
Podobnosť s Nemeckom Skoré vedenie žiakov k odbornému zameraniu však nie je nezvyčajné ani v zahraničí. Napríklad v Nemecku si už desaťroční žiaci vyberajú, na aký typ takzvaného sekundárneho vzdelávania pôjdu. Až 80 percent z nich sa rozhoduje pre odborné vzdelanie.
Projekt na podporu profesijnej orientácie
Výdavky: 19,92 mil. eur
Počet zapojených škôl: 49 pilotných a 451 v ďalších mesiacoch
Čo školy získavajú: vybavenie odborných učební fyziky, techniky a biológie, chémie či školenia
Zdroj: Ecopress