Vzdelávanie a výchova
Sociometrická metóda využívajúca hodnotenie rovesníkov

Meraním vzťahov (ich príbuznosťou či blízkosťou) sa zaoberá sociometria, v ktorej sa snúbi niekoľko typov metód. Jednou z nich je metóda využívajúca hodnotenie rovesníkov.
Postup:
• Žiakov požiadame, aby každému zo svojich spolužiakov pridelili jeden zo štyroch symbolov:
- otáznik (nepoznám ho),
- usmievajúca tvár (mám ho rád),
- mračiaca sa tvár (nemám ho rád),
- tvár s indiferentným výrazom – rovná čiara ako ústa (poznám ho, ale nemám k nemu žiaden vzťah).
• Z odpovedí žiakov sa pre každého vypočíta percento prisúdených symbolov. Tiež je možné vypočítať:
- index sociálnej preferencie (pozitívne odpovede mínus negatívne odpovede/ n-1),
- index sociálneho vplyvu (pozitívne odpovede plus negatívne odpovede /n-1),
- percentuálny výskyt vzájomných pozitívnych volieb.
Túto metódu je podľa autorov možné využiť i u detí s ľahkou mentálnou retardáciou.
Metódy, ktoré využívajú hodnotenie rovesníkov, a nie ich nomináciu, majú svoj spôsob určovania pozície v štruktúre. Členov skupiny potom môžeme deliť na:
• populárnych – jedinci mnohými obľúbení, zriedka odmietaní. Vyznačujú sa prosociálnym správaním, sociálnou kompetenciou, dobrým prospechom, pravdepodobnosťou budúcich úspechov,
• odmietaných – jedinci mnohými odmietaní, zriedka obľúbení,
• prehliadaných – jedinci, ktorí majú málo pozitívnych, ale aj negatívnych volieb,
• priemerných – jedinci s približne rovnakým počtom pozitívnych aj negatívnych volieb.
Prvé dve skupiny sú definované na základe sociometrickej preferencie, kým druhé dve skupiny sú definované na základe sociometrického vplyvu.
Viac o sociometrii sa dozviete v publikácii Sociálne vzťahy a problémy na školách.