Škola a rodina

Špecifiká komunikácie učiteľa s rodičom dieťaťa

Špecifiká komunikácie učiteľa s rodičom dieťaťa
Rodič dieťaťa, u ktorého sa v školskom veku zistia poruchy učenia alebo pozornosti, s týmto dieťaťom môže prežívať rôzne problémy. Tie ovplyvňujú jeho postoje k dieťaťu, ale aj postoje ku školským inštitúciám.

Teda, v čom sú špecifiká komunikácie učiteľa s rodičom dieťaťa s poruchami učenia a pozornosti, čo všetko mám brať do úvahy pri kontakte s rodičom?

Tieto postoje určujú aj spôsob jeho komunikácie. Napríklad:
- často ide o deti, ktoré boli problémové aj v predškolskom veku, rodičia boli konfrontovaní s negatívnym hodnotením dieťaťa už v materskej škole, a preto sú zvyknutí zaujať obranný alebo opozičný postoj voči učiteľovi,
- často sú medzi nimi deti, ktoré sú pre rodiča výchovne náročné (napr. deti hyperaktívne, instabilné, neobratné a pod.) a rodičia nezvládajú ich výchovu,
- často sú medzi nimi deti, ktoré majú ešte iné, napr. zdravotné problémy, čiže rodičia musia riešiť okrem problémov v škole niekedy aj závažnejšie problémy.

Skôr než nadviažete kontakt s rodičom, získajte si čo najviac informácií a poznatkov o dieťati (informácie z anamnézy, informácie od detského lekára, od psychológa a pod.). Zisťujte a doplňte si informácie aj priamo od rodiča. Tieto informácie vám pomôžu pochopiť niektoré postoje alebo reakcie rodiča.

Snažme sa za každú cenu predchádzať konfrontačnej komunikácii s rodičom, preferujme priateľskú výmenu názorov a skúseností, aj keď medzi deťmi s poruchami učenia a pozornosti sú často deti veľmi problémové aj v správaní.

Otázka je vybraná z publikácie Vzdelávanie detí s poruchami učenia a pozornosti.