Vzdelávanie a výchova

Spolupráca riaditeľa s radou školy

Spolupráca riaditeľa s radou školy
Rada školy ako samosprávny, poradný a kontrolný školský orgán má právo vedieť o dianí v škole všetko, čo môže ovplyvniť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu. Aké materiály jej riaditeľ školy musí predkladať na vyjadrenie? Je vyjadrenie rady školy k nim pre riaditeľa zaväzujúce?

Riaditeľ školy je povinný predkladať rade školy na vyjadrenie:
•  koncepčný zámer rozvoja školy alebo školského zariadenia, najmenej na dva roky a každoročne jeho vyhodnotenie,
•  návrhy na zmeny v sieti škôl a školských zariadení, zavedenie študijných a učebných odborov,
•  návrhy na počty prijímaných žiakov,
•  návrh školského vzdelávacieho a výchovného programu,
•  návrh rozpočtu školy,
•  návrh na vykonávanie podnikateľskej činnosti školy alebo školského zariadenia,
•  správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach,
•  informáciu o pedagogicko-organizačnom a materiálno-technickom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu.

Riaditeľ školy môže rade školy predkladať na vyjadrenie napr.:
•  požiadavky obce na skvalitnenie starostlivosti o deti a žiakov a výchovno-vzdelávacích služieb poskytovaných školou,
•  spôsob úhrady nákladov zvýšených z tohto dôvodu,
•  personálne, materiálne a sociálne podmienky zamestnancov v školstve.

Volení a delegovaní členovia rady školy majú právo vyjadrovať sa k predkladaným materiálom a dianiu v škole. Vyjadriť sa neznamená iba zobrať na vedomie, ale aj predložiť návrh, riešenie, podporiť snahu riaditeľa alebo jej zamedziť (napr. zabrániť riaditeľovi uskutočniť organizačnú alebo pedagogickú zmenu, vydať pokyn, ktorý môže mať negatívny dosah na výchovno-vzdelávací proces alebo celkový chod školy), ale aj niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia a „vyjadrenia“.

Kompetencia rady školy vyjadrovať sa k predkladaným materiálom a činnostiam nie je však pre riaditeľa a zriaďovateľa zaväzujúca.

Viac informácií o postavení, kompetenciách a fungovaní rady školy nájdete v publikácii Nové právo v školskej praxi.