Legislatíva
SR má unikátny systém online diagnostiky detí so špeciálnymi potrebami

Slovensko má nový unikátny systém s názvom Komposyt, ktorý umožní online diagnostikovať žiakov s poruchami učenia, správania sa, nadaných žiakov či deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ako dnes povedala na tlačovej konferencii v Bratislave štátna tajomníčka ministerstva školstva Romana Kanovská, ide o technológiu, ktorá umožní takúto formu diagnostiky po prvýkrát v histórii poradenského systému. Tento systém je novinkou aj v Európskej únii. „Systémom sa skráti diagnostický proces a odborníci tak ušetria čas pri identifikácii problémových žiakov,“ poznamenala s tým, že sa tak budú môcť viac osobne venovať samotnému poradenstvu a konzultáciám. Systém je súčasťou 15-miliónového národného projektu, spolufinancovaného Európskou úniou.
Systém diagnostiky plne funguje už dva týždne. Podľa Anny Surovej Čulíkovej z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, ktorý je jeho autorom, odbúra byrokraciu a procesy zdĺhavého papierovania. Projekt bude pokračovať do roku 2 020. „Máme ambíciu ho neskôr rozšíriť i na stredné školy,“ dodala. Podporilo ho i ministerstvo školstva, jeho príprava trvala takmer tri roky.
Národný projekt digitálneho poradenského systému má už za sebou testovaciu fázu. Prihlásilo sa do neho 1 900 odborníkov, z toho 1 300 výchovných poradcov v základných školách, 300 psychológov a 300 špeciálnych pedagógov. Cieľovou skupinou sú okrem nich i zamestnanci štátnej správy a samosprávy, ktorí so žiakmi pracujú, žiaci so špeciálnymi potrebami, žiaci základných škôl ako kontrolná vzorka, ale i rodičia. Prihlásených 1 900 odborníkov už zaškolili a v týchto dňoch testujú prvých žiakov. Diagnostikovať môžu však len dieťa, ktorého rodič podpíše súhlas s vyšetrením a spracovaním osobných údajov, dodnes prejavilo záujem 3 733 rodičov.
Systém Komposyt má dve časti, jedna je voľne prístupná pre verejnosť, druhá je pre odborníkov, teda psychológov, špeciálnych pedagógov či výchovných poradcov. Dostupný je na stránke www.komposyt.sk. „Je to prostriedok a nástroj, ktorý pomáha pri diagnostickom procese, ale nenahrádza odborníka,“ povedala predsedníčka riadiaceho výboru projektu Anna Surová Čulíková s tým, že očakáva benefity pre žiakov i rodičov. Časť pre verejnosť ponúka informácie o poruchách učenia či iných sociálno-patologických javoch. Odborníci sa v druhej časti dostanú napríklad k testom a metodikám, ktoré bude systém zachytávať.
Výskumný ústav sa v roku 2013 zameral na zisťovanie výskytu žiakov, ktorých triedni učitelia odporúčajú do poradenskej starostlivosti. Skúmali poruchy správania sa, učenia, reči a jazyka, ale aj sociálne znevýhodnenie či nadanie. Zamerali sa však napríklad aj na záškoláctvo, skúsenosti s návykovými látkami, vyšetrovanie na polícii, trestnú činnosť. Ako z neho v porovnaní s predchádzajúcimi zisteniami vyplynulo, výrazne narástol podiel problémových žiakov na prvom stupni základných škôl ako aj počet problémových dievčat.
Zdroj: SITA