Vzdelávanie a výchova
Stále nemajú učebnice, pripravujú sa na kolene

„Keď nemáme predpísané učebnice, vypomáhame si čiastočne starými a niečo si sami pripravujeme na kolene a rozmnožujeme. Ešte nebol rok, aby sme dostali všetko, čo sme si objednali,“ hovorí riaditeľka Gymnázia svätej Uršule v Bratislave Alžbeta Tomachová Rovnaká situácia sa aj u nich opakuje už niekoľko rokov. „V niektorých ročníkoch a triedach nám chýbajú učebnice pravidelne. S riaditeľmi iných škôl sme to riešili tak, že sme si vlastnými autami prevážali a požičiavali knihy zo školy do školy, aby niečo zbytočne neležalo rok na sklade. Tieto nové si nemôžeme prevážať, neskoro prichádzajú a každý si musí objednávať presne, bez rezervy,“ povedala Tomachová.
Objednané knihy nedostalo včas ani Gymnázium na Kukučínovej ulici v Poprade. „Prichádzajú priebežne, v piatok čakáme ďalšie. Školský vzdelávací program si staviame tak, aby sme vedeli učiť, či nám učebnice prídu alebo nie, nič iné nám nezostáva,“ hovorí riaditeľ gymnázia Vladimír Lajčák. Riaditeľ Strednej odbornej školy so zameraním na informačné technológie, poštové a bankové služby v Banskej Bystrici Štefan Balogh tvrdí, že veľkým problémom sú aj učebnice na odborné predmety. „Niektoré sme objednali možno aj pred dvoma rokmi a ešte ich nemáme,“ povedal.
Ministerstvo školstva chybu na jednej strane priznáva, na druhej sa bráni, že tento rok je to lepšie ako v minulosti. „Uvedomujeme si, že učebnica je jeden z najdôležitejších didaktických prostriedkov a poskytuje učiteľovi i žiakovi obsahový základ učiva. Ale tvorivý učiteľ využíva vo vyučovacom procese viaceré informačné zdroje, pretože získavať informácie aj z iných zdrojov je v súčasnosti nevyhnutné,“ tvrdí hovorkyňa rezortu školstva Miriam Žiaková. Podľa nej sa navyše situácia oproti minulým školským rokom zlepšila. „Do dnešného dňa bolo dodaných do škôl dvanásť nových reformných učebníc pre štvrtý a ôsmy ročník základných škôl a štvrtý ročník stredných škôl. Ďalších sedem titulov učebníc je po schválení v tlači, respektíve sa pripravujú do tlače a do konca kalendárneho roka predpokladáme dodanie ďalších štyroch titulov nových reformných učebníc pre štvrtý a ôsmy ročník základných škôl.“
Špeciálne školy sú na tom ešte o poznanie horšie ako bežné. Napríklad učebnice pre autistov na Slovensku neexistujú vôbec. „Knihy, ktoré sú určené pre špeciálne školy pre autistov, nie sú vhodné. Minimálne by sme mohli mať zabezpečené programy na tvorbu komunikačných kníh. Keďže robíme na individuálnom princípe, bolo by pre nás vyhovujúce aspoň to, aby sme mali nárok na nejaký finančný príspevok, z ktorého by sme programy mohli zakúpiť,“ hovorí riaditeľka Súkromnej základnej školy s materskou školou pre žiakov s autizmom v Prešove Eva Turáková.
Slabozrakí žiaci špeciálne učebnice nemajú, používajú zväčšovacie prístroje, ktoré im pomáhajú pozerať si bežné. Nevidiaci v školách pre žiakov so zrakovým postihnutím v Levoči a v Bratislave potrebujú učebnice v Braillovom písme. „Ministerstvo v súčasnosti uzatvára zmluvy na nákup prepisov nových reformných učebníc literárnej výchovy pre piaty, šiesty a siedmy ročník základných škôl. Školy by mali mať predmetné učebnice k dispozícií najneskôr do konca novembra 2011,“ potvrdila Žiaková.
Žiaci so sluchovým postihnutím sa učia z bežných kníh, ktoré prichádzajú postupne, rovnako ako do ostatných škôl. „U nás sú učebnice skôr doplnkové, pretože učitelia si pripravujú veľa pracovných listov, ktoré sú prispôsobené sluchovému postihnutiu. Škola je vybavená aj interaktívnymi tabuľami, niektoré sme si kúpili sponzorsky, niektoré z europrojektov,“ vysvetľuje riaditeľka Základnej školy s materskou školou pre deti a žiakov so sluchovým postihnutím v Bratislave Ľubica Jägrová. Ministerstvo si veľa sľubovalo od digitálneho vzdelávacieho obsahu Planéta vedomostí, ktorý by bol vhodný pre sluchovo postihnutých žiakov. Nakoniec však od nákupu ustúpilo.
Zdroj: SITA (PRAVDA)
![]() |
Vyberte si z ponuky metodických materiálov a pracovných zošitov z edície Interaktívna kniha, ktoré prepojením tlačenej formy a digitálneho obsahu Planéta vedomostí prinášajú rýchlejšie a efektívnejšie napredovanie v dosahovaní želaných kompetencií žiakov. | ![]() |
Štítky: ministerstvo školstva