Vzdelávanie a výchova

Štartujeme Seriál UČME MODERNE A EFEKTÍVNE

Štartujeme Seriál UČME MODERNE A EFEKTÍVNE
Ako vzdelávanie našich žiakov skvalitniť, zmodernizovať a najmä zefektívniť? O problémoch so školskými osnovami, dotáciami hodín či učebnými pomôckami sa často teoretizuje, ale praktické riešenia stroskotávajú. Mgr. Jana Dandelová už niekoľko rokov pôsobí ako odborná konzultantka nakladateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko. Denne sa stretáva s učiteľmi a riaditeľmi škôl, pozná ich starosti, vie čo ich prácu sťažuje a čo im naopak môže pomôcť, aby bolo vyučovanie efektívnejšie a žiaci aktívnejší. Školský portál vám prináša sériu rozhovorov s odborníčkou na aktuálne témy, ktoré rezonujú za školskými katedrami aj v zborovniach. Budeme radi, ak sa do diskusií pod rozhovormi zo seriálu "Učme moderne a efektívne“ zapojíte aj vy – čitatelia Školského portálu. Chceme počuť váš názor!


1. časť seriálu:  Učiteľov trápia dotácie hodín aj neefektívne učebnice

Janka, denne chodievate do škôl. Ako spolupracujete s učiteľmi?

Mojou prácou je hlavne osobný kontakt s učiteľmi – od odborných seminárov, ktoré robím na školách až po následné stretnutia a konzultácie. Vysvetľujem im najmodernejšie možnosti a spôsob vyučovania. A samozrejme, zisťujem, čo učiteľov trápi a čo by potrebovali k zlepšeniu vyučovacieho procesu.

S akými pedagógmi sa najčastejšie stretávate?

Pracujem pre nakladateľstvo už tretí rok, mám za sebou 280 školení. Stretávam sa s učiteľmi a riaditeľmi základných škôl aj gymnázií. Čo sa týka zamerania učiteľov, ide hlavne o prírodovedné predmety na 1. aj 2. stupni ZŠ aj so slovenčinármi na 2. stupni. Ale stretávam sa napríklad aj so špeciálnymi pedagógmi.

Ako by ste zhodnotili aktuálne problémy, ktoré na školách počúvate?

Učiteľom vadí súčasná legislatíva. Voľnosť, ktorú dostali školy či konkrétne učitelia podľa ich slov nepotrebujú mať až v takej miere. Na každej škole je napríklad rôzna dotácia hodín v jednotlivých predmetoch. Pripravuje sa zmena v školskom zákone  - zjednotenie dotácií hodín, aj obsahová stránka predmetov a učitelia túto zmenu vítajú. Teraz majú pocit, že sa kvalita vzdelávania znižuje, hoci technické vybavenie na školách sa postupne vylepšuje.

Pri ktorých predmetoch by učitelia dotácie hodín najradšej upravili?

Z mojich skúseností ide napríklad o prírodovedu na 1. stupni. Ide totiž o veľmi dôležitý predmet, pretože dáva základný kameň pre ďalšie 3 predmety na 2. stupni – pre biológiu, chémiu a fyziku. Ak má škola len štvorhodinovú dotáciu prírodovedy na prvom stupni, je to veľmi málo. Myslím si, že aj spoločnosť už začína chápať, že naše hospodárstvo stojí na ľuďoch kvalitne vzdelaných v prírodovedných predmetoch.

A ako je to s dotáciami hodín na 2.stupni?

Tam najčastejšie pedagógovia majú pocit, že by potrebovali pridať hodiny matematiky, fyziky a chémie, konkrétne v 8. a 9. ročníku. Všeobecne platí, že školy si znížili dotáciu hodín na úkor výučby jazykov. Neskôr v priebehu rokov tento nedostatok zistili a v rámci možnosti si opätovne pridávajú hodiny prírodovedným predmetmi

Všade počúvame, že na školách chýbajú učebnice. Je to naozaj tak?

Dlho očakávané učebnice na základné školy už dorazili. Ale pravda je taká, že učitelia nie sú s niektorými spokojní. Napríklad na 1. stupni s matematikou a prírodovedou. Na 2. stupni je to najmä matematika, kde až 95 % vyučujúcich novú učebnicu nepoužíva, respektíve len veľmi čiastočne. Učiteľ sa teda nevie oprieť o ,,predpísanú“ učebnicu a materiály si musí tvoriť sám.

Ako si teda učitelia zostavujú hodiny?

Čo sa týka učebníc, aj v prípade ak je učiteľ s ňou spokojný, nemôže sa spoliehať len na tento materiál. Učitelia sú kreatívni ľudia a chcú si zostaviť hravú hodinu, precvičiť učivo a zabezpečiť fixáciu poznatkov v priebehu hodiny. No a tu nastupuje jeho práca doma, kde si tvoria materiály, pripadne ich hľadajú na internete. To trvá učiteľom hodiny.

Čo im môže uľahčiť prácu, aby bola príprava aj vyučovanie efektívnejšie?

Učiteľom vysvetľujem a radím, aby začali používať kvalitné digitálne obsahy z planéty vedomostí, ktorá je zdarma pre všetkých. Je to spôsob na zatraktívnenie výučby. Samozrejme súčasťou musí byť aj kvalitný tlačený materiál, ktorý už v sebe nesie prakticky všetko, čo žiak potrebuje - učebný text, výber toho najlepšieho zo spomínaného portálu, cvičenia a úlohy na fixáciu a aplikáciu poznatkov do praxe, aj priestor pre poznámky.

Takže už nebudú musieť hodiny ,,googliť“ na internete?

Pomocou týchto materiálov si učiteľ vytvorí vyučovaciu hodinu za 10 minút, nemusí už dlhé hodiny „googliť“, kopírovať žiakom rôzne materiály ani si robiť prípravu doma „na kolene“. Cieľom je to, aby si učiteľ pripravil kvalitnú, efektívnu hodinu, ktorá splní predpísané ciele a pri tom zabezpečí vysokú aktivitu žiakov. Hodina je potom pre žiakov príťažlivá, s vysokou mierou osvojenia poznatkov v jej priebehu.

Čím sa riadia školy pri výbere učebných materiálov? Je na prvom mieste cena?

Často sa stretávam s tým, že zo strany rodičov je veľký tlak na učiteľov, aby nakúpili len tie najlacnejšie pomôcky či pracovné zošity. Ale tie v konečnom dôsledku nepostačujú učiteľovi, aby odviedol kvalitnú a efektívnu vyučovaciu hodinu. Na druhej strane pribúda učiteľov, rodičov a žiakov, ktorí si zakúpia drahší, ale kvalitnejší materiál. Je to individuálne. Závisí to od komunikácie učiteľa s rodičmi aj od toho či majú tieto dve strany aj spoločný cieľ- kvalitne vzdelané dieťa.
 

Ďakujeme za rozhovor, prajeme veľa úspechov a tešíme sa na ďalšie témy, ktoré spolu rozoberieme.