Vzdelávanie a výchova
Štátna školská inšpekcia informuje o výsledkoch svojej činnosti

Celkovo 1 978 inšpekcií a 10 750 hospitácií vykonala Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) v školskom roku 2016/2017. Svoje zistenia spracovala opäť do Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach v Slovenskej republike v školskom roku 2016/2017, ktorou sa dnes zaoberá Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
ŠŠI vykonala v minulom školskom roku 1 978 inšpekcií, pričom kontrolovala 1 648 štátnych škôl, 147 cirkevných a 183 súkromných. Inšpektori realizovali spolu 10 750 hospitácií - 1 919 v materských školách, 7 031 v základných školách a 1 800 na stredných školách.
Štátna školská inšpekcia vykonala tiež 421 inšpekcií zameraných na kontrolu odstránenia zistených nedostatkov. Po ich ukončení konštatovala, že riaditelia škôl a školských zariadení, ktorým bolo uložené 3 168 opatrení, prijali nápravu na úrovni 84,7 %.
V prípade materských škôl priniesli inšpekcie pozitívne zistenia, že školy podporujú aktívny pohyb detí rozmanitými spôsobmi, vedú ich k samoobslužným činnostiam, venujú pozornosť vytváraniu priaznivej atmosféry a podpore komunikovania detí a tiež inšpirujú ich k získavaniu a uplatňovaniu skúseností. Rezervy sa ukázali vo využívaní hry ako základného prostriedku výchovy a vzdelávania či uplatňovaní zážitkového učenia sa detí s dôrazom na experimentovanie a bádanie.
Základné školy boli pozitívne hodnotené za využívanie disponibilných predmetov na profiláciu školy, zriaďovanie záujmových útvarov pre žiakov i zapojenie sa do projektu Teach for Slovakia. K zisteným nedostatkom patria nedostatočné realizovanie výchovy a vzdelávania podľa školských vzdelávacích programov, nedôsledné vykonávanie vnútornej kontrolnej činnosti zo strany vedenia školy, rezervy vo vytváraní podnetného a podporujúceho prostredia pre žiakov i pedagógov, ako aj problémy so zabezpečením odbornosti vyučovania. Tá bola celkovo zabezpečená na úrovni 85,9 %. Najväčšie problémy s kvalifikovanými učiteľmi mali školy pri predmetoch občianska náuka (58,3 %), technika (46,7 %) a informatika/informatická výchova (42 %).
Pri stredných školách inšpekcia vyzdvihla formovanie pozitívnych hodnotových postojov jednotlivcov, podporovanie ich záujmov prostredníctvom školských i mimoškolských aktivít, pozitívny prístup vedenia škôl k ďalšiemu vzdelávaniu pedagógov, ako aj dobrú spoluprácu s právnickými i fyzickými osobami pri zabezpečovaní praktickej prípravy žiakov. K oblasti vyžadujúcim zlepšenie ŠŠI zaradila nedostatočnú podporu bádateľského a tvorivého prístupu žiakov, slabšie motivovanie žiakov k zodpovednosti za svoje vzdelanie i rezervy vo vytváraní účinných nástrojov na podporu žiakov menej úspešných vo vzdelávaní.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.