Prevádzka školy
Štátnej inšpekcii nahlásili za 15 rokov 4 000 sťažností

Štátna školská inšpekcia podľa Tužinského prešetrila približne 2 500 sťažností, a z nich bolo okolo 50 percent opodstatnených. Zaujímavosťou je, že stúpa počet anonymných sťažností , a to napriek tomu, že sa od roku 2010 neprešetrujú. Pokiaľ anonymná sťažnosť obsahuje závažnú indíciu, využíva sa ako podnet na vykonanie školskej inšpekcie. Za rok 2014 pritom podiel anonymných sťažností tvoril jednu tretinu. Ako uviedol Tužinský, sťažovatelia sa v mnohých prípadoch boja podpísať aj v prípade, ak majú pravdu. V škole totiž majú ako rukojemníka dieťa. "Z podaní rodičov vyplýva, že sa nájde dosť učiteľov, ktorí dajú dieťaťu pocítiť, že si jeho rodič dovolil sťažovať sa,"uvádza Tužinský.
Najviac sťažností je podaných na klasifikáciu prospechu, a to napriek tomu, že v uplynulých rokoch sa aj štvorkári zo základných škôl bez problémov dostali na gymnáziá či obchodné akadémie. Druhú najpočetnejšiu skupinu tvoria sťažnosti voči klasifikácii správania a ukladaniu výchovných opatrení. Podľa Tužinského je nespochybniteľné, že správanie sa žiakov sa podstatne zhoršuje. Jednou z príčin podľa neho môže byť aj skutočnosť, že na známke zo správania žiakom nemusí záležať, pri prijímaní na stredné a vysoké školy totiž klasifikácia správania nie je podstatná. Ďalšou oblasťou sťažností za posledných 15 rokov je nevhodné správanie sa pedagogických zamestnancov. "Patrí sem napríklad používanie nadávok voči žiakom, niekedy aj mimoriadne vulgárnych, ktoré sa ani nedajú publikovať, prezývanie, ironizovanie, zosmiešňovanie žiakov. Vyskytuje sa aj nevhodný psychický nátlak voči žiakom, neodôvodnené vyhrážanie sa a podobne,"uvádza Tužinský.
Ľudia sa sťažovali aj na používanie fyzických trestov. "Naďalej sa v školách vyskytuje aj používanie fyzických trestov, najmä facky, šticovanie za vlasy, hádzanie predmetov po žiakoch a podobne."spresňuje Tužinský. Jednou z oblastí, na ktorú sa rodičia sťažovali, bolo aj šikanovanie žiakov spolužiakmi. Predmetom sťažnosti v tomto prípade nie je konanie žiaka, pretože on nie je orgánom verejnej správy, ale nevykonanie účinných opatrení zo strany školy na zamedzenie šikanovania.
Tužinský tiež pripomína, že za posledné desaťročia výrazne narástol počet žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami integrovaných do bežných škôl. "Okrem objektívnych príčin je zvyšujúci sa počet integrácií spôsobený aj tým, že školy na takýchto žiakov dostávajú viac peňazí a rodičia pre svoje dieťa získavajú značné výhody. Sťažnosti vyplývajú z toho, že mnohé školy majú problém zvládnuť prácu s takýmito deťmi, napríklad aj preto, že nemajú personálne podmienky,"vysvetľuje Tužinský.
Niektoré podania poukazovali aj na intímne vzťahy učiteľov a žiakov. Učitelia stredných škôl si podľa inšpektora zrejme neuvedomujú, že sexuálny vzťah so zverenou neplnoletou osobou je trestným činom. "V jednom prípade bol podávateľom dokonca manžel učiteľky, ktorý tvrdil, že jeho manželka zostala tehotná so žiakom strednej školy. Popis prípadu zverejnil na dverách kostola, kam chodila jeho manželka. Spoločným znakom škôl je najmä zdráhanie sa včas takéto prípady riešiť. Paradoxom je, že pohlavný styk medzi učiteľom strednej školy a plnoletou žiačkou denného štúdia, alebo učiteľkou a plnoletým žiakom, nie je nielenže v rozpore s trestným právom, ale ani v rozpore s pracovnou disciplínou,"dodal Tužinský.
Naopak, menej sťažností ako by sa mohlo očakávať, bolo podľa štátnej školskej inšpekcie na vyučovanie. "Žiakom aj rodičom v uplynulých desaťročiach pravdepodobne viac záležalo na doklade o vzdelaní než na získaných vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách. Pokiaľ sú sťažnosti podané voči nízkej úrovni vyučovania, týkajú sa najčastejšie vyučovania cudzích jazykov,"informoval Tužinský. Štátna školská inšpekcia pripomína, že viaceré podania poukazovali aj na požívanie alkoholu učiteľmi a dokonca aj riaditeľmi.
Tužinský na záver dodal, že príklady sťažností možno niekoho pobúria, lenže v školstve, rovnako ako aj v iných povolaniach, pracujú nielen vynikajúci zamestnanci, ale aj priemerní a slabí. Mnohé problémy, ktoré sa v školách vyskytujú, nemajú podľa inšpektora len pedagogické príčiny, ale aj psychologické či sociálne. Riešenie sa preto nedá dosiahnuť iba pedagogickými nástrojmi, bez spoluúčasti širokej verejnosti.
Vypracovať analýzu sťažností týkajúcich sa regionálneho školstva za relatívne dlhšie obdobie bolo prvýkrát v histórii podľa Tužinského možné urobiť na základe toho, že od roku 2000 existuje Štátna školská inšpekcia, inštitúcia s celoslovenskou pôsobnosťou s jednotnou metodikou a jednou centrálnou evidenciou sťažností.
Zdroj: SITA