Prevádzka školy

Študenti obchodnej akadémie sa zapájajú do európskych projektov

Študenti obchodnej akadémie sa zapájajú do európskych projektov
Vyše osemdesiat percent absolventov školy pokračuje v štúdiu na vysokých školách. Vďaka všestrannosti odborného vzdelania sa môžu absolventi uplatniť vo verejnej a štátnej správe, prípadne ako účtovníci, ekonómovia, manažéri, sekretárky, obchodní zástupcovia, súkromní podnikatelia či pracovníci v bankách.

K základným vedomostiam absolventov patrí dokonalá znalosť účtovníctva, podnikovej ekonomiky, písania na elektronických písacích strojoch.

Ovládajú prácu na počítači užívateľským spôsobom, orientujú sa na internete, zvládnu správnu podnikovú korešpondenciu, vedia založiť a viesť firmu, dostanú základy pracovného a obchodného práva.
  
Vzdelávací program Krok za krokom ekonómom Školský vzdelávací program bol tvorený tak, aby splnil požiadavky na prehĺbenie praktických zručností absolventov, schopnosť flexibilného a samostatného riešenia problémov, na posilnenie kompetencií v cudzích jazykoch a konverzačné schopnosti absolventov, zvýšenie finančnej a ekonomickej gramotnosti, dokonalých prezentačných schopností, zvládnutie informačno-komunikačných technológií.
  
Prijímacie skúšky nebudú Deviataci nebudú musieť absolvovať prijímacie skúšky. V prijímacom pokračovaní bude rozhodovať prospech zo základnej školy na konci ôsmeho a v polroku deviateho ročníka a výsledky celoslovenského testovania deviatakov. Podľa nich sa žiaci zoradia do poradia úspešnosti.
  
Vybavenosť školy Škola je perfektne vybavená kvalitnou výpočtovou technikou. Na škole pracuje pätnásť záujmových krúžkov, v ktorých študenti nachádzajú možnosti sebarealizácie a zmysluplne trávia svoj voľný čas. Na škole vychádza aj študentský časopis.
  
Projekty školy Projekt Spoločensky zodpovedné podnikanie absolvuje každoročne desiatka študentov, ktorí získajú Certifikát o úspešnosti v programe. Projekt Business Master je súťažná hra umožňujúca zábavnou formou vyskúšať si úlohu manažéra firmy.
  
Program vzdelávania Aplikovaná ekonómia je spojený so simuláciou práce v reálnej firme a súťažnými aktivitami žiakov. Víťazi európskeho projektu Euroscola môžu získať návštevu Európskeho parlamentu. Žiaci obchodnej akadémie navštívili už štvrtýkrát Štrasburg. V projekte Zdravá škola študenti uskutočňujú rôzne aktivity a súťaže s cieľom upevniť svoj zdravotný stav a výkon. Spolupráca škôl v rôznych oblastiach prostredníctvom internetu sa deje vďaka projektu eTwinning elektronické dvojičky. „Našimi dvojičkami sú školy z krajín Európskej únie,“ vysvetľuje Dagmar Kalocsyová, riaditeľka Obchodnej akadémia v Leviciach.
  
Projekt Microsoft IT Academy ponúka študentom získať medzinárodne hodnotené certifikáty Microsoftu, čím sa zvyšujú ich šance úspešného uplatnenia sa v praxi. V projekte Myslím ekonomicky študenti nadobúdajú ekonomické myslenie a orientujú sa v súčasnej ekonomickej praxi. Každý žiak obchodnej akadémie povinne navštevuje dva cudzie jazyky. Na výber majú študenti anglický, nemecký a ruský jazyk.
  
Posilnenie praktických zručností študentov Počas štúdia sa študenti zúčastňujú odbornej praxe v rozsahu dvoch týždňov v podnikoch podľa výberu. V rámci vyučovania si praktické zručnosti zdokonaľujú v rámci predmetu ekonomický software v treťom ročníku, kde sa pripravujú na vedenie účtovníctva na počítači prácou s programom Omega, zameraným na podvojné účtovníctvo, Olymp, zameraným na mzdovú agendu, Alfa, zameraným na jednoduché účtovníctvo.
  
Vo štvrtom ročníku je významným predmetom, posilňujúcim integráciu vedomostí z praktických predmetov, predmet Ekonomické cvičenia. Celé štyri roky si študenti zvyšujú rýchlosť písania v predmete Administratíva a korešpondencia.
  
Špecializáciav rámci voliteľnýchpredmetov Študenti si môžu zvoliť voliteľný odborný predmet, ktorý zvyšuje ich špecializáciu a zručnosti podľa záujmu. Podnikanie v reálnom svete, tak sa dá nazvať predmet aplikovaná ekonómia. Študent si môže vyskúšať, ako založiť firmu a riadiť ju, ako vyrábať výrobky alebo poskytovať služby. Študentská spoločnosť podniká na princípoch akciovej spoločnosti.
  
Okrem praktických skúseností má študent možnosť naučiť sa teóriu ekonómie a pracovať s konzultantom – človekom z praxe.
  
Má možnosť zmerať si sily so študentmi z viac ako 150 škôl na Slovensku v rôznych aktivitách a súťažiach: Mladý líder APE, počítačová simulácia trhu MESE, Banky v akcii – počítačová simulácia bankového prostredia, Veľtrh študentských spoločností na regionálnej, slovenskej, ale aj medzinárodnej úrovni. Predmet Cvičná firma, kde všetky činnosti kopírujú fungovanie reálnej firmy od jej založenia až po ukončenie hospodárskeho roka, obchodovanie, styk s inštitúciami štátu, vedenie účtovnej agendy, mzdovej agendy, marketingové prezentácie.
  
Na predmete Daňová sústava sa študenti podrobne naučia princípy a zákonitosti daňovej sústavy SR, čo je neodmysliteľnou súčasťou vedomostí každého ekonóma a účtovníka.
  
Naučia sa množstvo praktických zručností zostavovania daňových priznaní a zákonných možností zníženia daňového základu. Na predmete Marketing sa študenti naučia, ako zistiť želania zákazníka, premeniť ich na výrobok, vypočítať mu cenu, dostať ho do predajní a urobiť mu reklamu. Zistia, aké rôzne typy zákazníkov existujú, ako sa k nim správať, aké sú zvláštnosti zahraničného obchodu. Predmet Bankovníctvo učí študentov bankovým operáciám, úverovému procesu, možnostiam investovania a špecifikám práce v bankovom sektore. Rozširujú si finančnú gramotnosť. Predmet Myslím ekonomicky pomôže orientovať sa v makroekonomických pojmoch, vysvetľuje aktuálne dianie v ekonomike spoločnosti.

 Využíva súčasnú ekonomickú tlač. Žiaci získajú základné zručnosti pri začatí podnikania. Pri vyučovacom procese predmetu Minimum podnikateľa sa využívajú materiály špeciálne vytvorené v rámci projektu ESF a zaručujú kvalitné a zaujímavé formy práce so žiakmi.

V súčasnosti pracuje v škole osem cvičných firiem, ktorých predmet činnosti je veľmi rozmanitý. Cvičné firmy vykonávajú svoje aktivity v spolupráci so Slovenským centrom cvičných firiem v Bratislave, ktoré pracuje pri Štátnom inštitúte odborného vzdelávania a zastrešuje činnosť obchodného registra, banky, daňového úradu, sociálnej poisťovne a ďalších inštitúcií potrebných pre fungovanie cvičných firiem na trhu. Práca v cvičnej firme zároveň rozvíja i cudzojazyčné kompetencie študentov a integruje poznatky z informačných technológií pri praktickej komunikácii prostredníctvom moderných prostriedkov informačnej a komunikačnej techniky, počítačových programov a sietí. V rámci rozvoja marketingovej komunikácie stredných škôl sa cvičné firmy zúčastňujú regionálnych i medzinárodných veľtrhov a nadväzujú obchodné kontakty s ďalšími cvičnými firmami na Slovensku i v zahraničí. Počas svojej existencie cvičné firmy, ktoré boli založené študentmi, získali na celoslovenských i medzinárodných veľtrhoch významné ocenenia. „Na 15. veľtrhu cvičných firiem v Žiari nad Hronom, ktorý sa koná 10. marca, budú našu školu reprezentovať štyri cvičné firmy,“ hovorí riaditeľka Dagmar Kalocsayová.
  
V školskom roku 2010/2011 sa obchodná akadémia zapája už do 33. ročníka Stredoškolskej odbornej činnosti, ktorý vyhlasuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.

V levickej obchodnej akadémii uskutočnili spoločne sedemnásť medzinárodných európskych eTwinningových projektov, z ktorých štyri najúspešnejšie boli ocenené tromi prvými a jedným druhým miestom v celoslovenskej súťaži eTwinning.

Mnohé z projektov boli vystavované na európskych konferenciách eTwinning v Bruseli, Linzi, Prahe a Seville a predstavené tak učiteľskej verejnosti z celej Európy. Súťaže a príležitosti dávajú priestor sebarealizácii študentov, zvyšujú ich manažérske, komunikačné a jazykové zručnosti. Ide o súťaže Mladý líder, Veľtrh študentských spoločností, Najlepšia web-stránka študentskej spoločnosti.

Najnovší školský projekt je zameraný na židovskú kultúru Jewish Culture and Art (Židovská kultúra aumenie). V spolupráci s poľskou a litovskou školou sa venujú opäť kultúre a umeniu, tentoraz židovskej. Študenti chcú navštíviť čo najviac židovských pamiatok a synagóg a preniknúť do ich kultúry a umenia. Projekt Velvet Revolution and Velvet Divorce (Zamatová revolúcia a zamatový rozvod) – slovensko-belgický projekt venovaný 20. výročiu zamatovej revolúcie v Československu. Projekt je zaujímavý tým, že rieši problematiku vzťahov Slovákov a Čechov v spoločnom štáte i po rozdelení a tiež podobnému vzťahu Valónov a Flámov v Belgicku. Projekt získal 1. miesto v národnej súťaži eTwinning v minulom školskom roku. V školskom roku 2010/2011 si škola našla nového eTwinningového partnera - Colegiul National Pedagogic Constantin Bratescu z Rumunska. Spoločne začali pracovať na projekte o histórii Židov vo svete a tiež v Rumunsku a na Slovensku nazvanom Mapping of Jewish History – Mapovanie židovskej histórie. Študenti majú za sebou prvú videokonferenciu. Jej téma bola História Židov na Slovensku a v Rumunsku.

Zdroj: SITA (Týždeň na Pohroní)