Prevádzka školy
Testovanie deviatakov

Školy sa dožadovali neskoršieho termínu testovania . Ministerstvo ho posunulo z marca na apríl.
Deviataci budú mať tento rok o mesiac viac času na opakovanie učiva a prípravu na Testovanie deviatakov.
V hlavnom termíne sa uskutoční 15. apríla, náhradný termín určili na 21. apríl. Na druhom termíne, ktorý bude iba v krajských mestách, sa môžu zúčastniť len tí žiaci, ktorí sa z objektívnych dôvodov nemohli zúčastniť na riadnom termíne. Prihlášku na náhradný termín je možné podať do 17. apríla.
Ministerstvo školstva aprílovým termínom vyšlo v ústrety školám, ktoré sa dožadovali neskoršieho termínu testovania deviatakov. Do minulého roku sa konalo už v marci, žiaci po jeho absolvovaní už nevideli motiváciu učiť sa.
Testuje sa učivo, ktoré obsahovou stránkou a úrovňou náročnosti zodpovedá tomu, čo sa žiaci základných škôl mali naučiť na druhom stupni. Prvá bude matematika Deviataci najskôr napíšu test z matematiky , na jeho vypracovanie budú mať 60 minút. Po dvadsaťminútovej prestávke príde na rad slovenský jazyk a literatúra alebo iný vyučovací jazyk ako maďarčina či ukrajinčina.
Na úlohy budú mať opäť šesťdesiat minút. Žiaci so zdravotným znevýhodnením budú testovaní podľa osobitného harmonogramu. Na vybraných základných školách sa uskutoční testovanie elektronickou formou.
Národný ústav certifikovaného merania vzdelávania používa už roky testy relatívneho výkonu (rozlišujúce). Výkon žiaka sa porovnáva s výkonom ostatných žiakov, ktorí riešili ten istý test. Očakávaná priemerná úspešnosť žiakov je 50 - 60 percent.
Deviataci môžu mať na lavici kalkulačky, rysovacie pomôcky, modré alebo čierne guľôčkové pero. Zakázané sú mobilné telefóny, výpisky, študijné materiály, učebnice a podobne. Mobilné telefóny musia byť vypnuté, učiteľom ich môže zozbierať, ale nemusí tak urobiť. Žiak môže mať na lavici napríklad aj fľašku s malinovkou, desiatu však môže konzumovať až počas prestávky.
Môže sa stať že pre ochorenie je deviatak v nemocnici a krátkodobo navštevuje základnú školu pri zdravotníckom zariadení. Vtedy sa do testovania zapája dobrovoľne a či tak urobí, teda závisí od neho.
V prípade že má o testovanie záujem a zdravotný stav mu to dovolí, zúčastní sa na ňom v kmeňovej škole.
Žiaci, ktorí sú do školského vzdelávania pre nejaké zdravotné postihnutiu integrovaní s individuálnym výchovno-vzdelávacím programom s modifikovaným obsahom, sa na testovaní zúčastňujú dobrovoľne. Ide napríklad o žiakov so zrakovým postihnutím, so sluchovým, telesným a s dyskalkúliou. Na riešenie úloh majú predĺžený čas a môžu používať kompenzačné pomôcky. Môžu mať pri sebe asistenta, špeciálneho pedagóga alebo tlmočníka.
Výsledky Testovania 9 v elektronickej forme sa školy dozvedia začiatkom mája, v papierovej ho školy dostanú až koncom mája.
Zdroj: SME