Prevádzka školy
Tvorba plánu práce školy

Plánovanie práce je jedným z najdôležitejších faktorov bezchybného chodu školy v priebehu celého školského roka. Plánovanie je východiskom pre všetky ostatné riadiace funkcie.
Ide o zostavenie postupu vhodne zoskupených budúcich činnosti potrebných na dosiahnutie stanoveného cieľa. Spolu s kontrolou predstavuje tzv. dvojičky manažmentu.
Východiskami pri tvorbe plánu práce školy by mali byť:
- školský vzdelávací program,
- pedagogicko-organizačné pokyny (POP) na nasledujúci školský rok, ktoré vydáva Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR koncom predchádzajúceho školského roka,
- pedagogicko-organizačne pokyny zriaďovateľa na nový školský rok (ak ich vydá),
- všeobecne záväzné právne normy platné pre školstvo,
- hodnotiace analýzy činnosti metodických orgánov, správcov kabinetných zbierok, koordinátorov, lektorov záujmových útvarov a pod.,
- analýzy kontrolnej činnosti školy za predchádzajúci školský rok,
- v prípade inšpekcie v škole aj analýzy výsledkov inšpekčnej činnosti,
- koncepcia školy,
- plán práce školy na predchádzajúci školský rok,
- plán kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov školy,
- SWOT analýza školy atď.
Plán práce školy má spĺňať nasledujúce zásady:
- stanovenie reálnych cieľov,
- hlavný cieľ vychádzajúci z dlhodobej stratégie riaditeľa školy,
- splniteľnosť cieľov,
- konkrétnosť,
- stručnosť, jasnosť, prehľadnosť,
- motivačnosť pre učiteľov,
- stanovenie:
- čo má byť urobené,
- kedy to má byť urobené,
- kto to urobí,
- prípadne aj to, ako to má byť urobené (teda aj prostriedky realizácie), - merateľnosť, kontrolovateľnosť napĺňania,
- má byť „asistentom“ riaditeľa, jeho „pomocníkom“ (nie formálny dokument),
- zmeny, dodatky, doplnky sú možné,
- vytvorenie v dostatočnom predstihu – aby bola možnosť pripomienkovania a doplnenia kolegami.
Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy.