Vzdelávanie a výchova
Učiteľ by mal vedieť odovzdať kus seba. Neučiť žiakov len memorovať

Aká atmosféra momentálne panuje zborovniach?
V prvom rade treba povedať, že učitelia majú za sebou hektické 3 týždne. S týmto obdobím sa spájajú aj rodičovské združenia, mnohí učia nových neznámych žiakov. Žiaľ je škoda, že vzájomná komunikácia medzi kolegami – pedagógmi je všeobecne veľmi slabá. Nie preto, že by nemali záujem, ale jednoducho nemajú čas. V priebehu svojho pracovného dňa sa učiteľ neustále ponáhľa, prestávky sú krátke nie len pre žiakov, ale aj pre pedagógov.
Mladí verzus starší skúsenejší pedagógovia - aké sú medzi nimi rozdiely?
V pedagogických kolektívoch sa často stretávam so staršími, veľmi obľúbenými a kvalitnými učiteľmi. Ale to isté môžem povedať aj o skupine mladých učiteľov, či o učiteľoch v strednom veku. Podľa veku by som nič neposudzovala, nemá to vplyv na vyučovací proces. Je to skutočne o osobnosti toho ktorého učiteľa. Sú aj učitelia, povedzme v ideálnom veku, a nie sú obľúbení. Sú konzervatívni a nahnevaní na celý svet, lebo ich povolanie nebaví, nemajú záujem o nové informácie či trendy a nezáleží im na kvalite vzdelávania svojich žiakov. No v školstve sa aj menej kvalitný pedagóg udrží roky.
Sú starší pedagógovia ochotní pomáhať ,,nováčikom“ v pedagogickom zbore?
Myslím, že v rámci svojich možností určite áno. Učitelia vo všeobecnosti radi predávajú svoje skúsenosti a vedomosti ďalej. Platí, že si navzájom snažia vypomôcť nezávisle od toho, či ide o pomoc staršieho smerom k mladšiemu kolegovi, alebo opačne.
Dá sa napr. povedať, že sú mladší učitelia viac nadšení a otvorení novým metódam alebo vyučovacím materiálom?
Áno, je pravda, že tí mladší sú viac naklonení k používaniu nových a inovatívnych materiálov. Napr. niektorí starší učitelia používajú niečo ,,novátorské“, ale už 10 rokov a veria v to, že je to stále moderné. Pritom sa zabúdajú posúvať ďalej. Toto sa odvíja hlavne od ich klesajúcej motivácie a nemyslím tú finančnú. Učiteľ jednoducho nemá dôvod učiť kvalitnejšie ako jeho kolega, lebo spoločnosti, rodičom a žiakom na kvalite nezáleží.
Ako by ste charakterizovali ideálneho pedagóga?
Učiteľ by mal vedieť odovzdať kus seba. Neučiť žiakov len memorovať informácie, ale pôsobiť cez svoj predmet aj výchovne. Vo vyučovaní vedieť zaujať svojich žiakov tak, aby pre nich hodina trvala akoby len 10 minút. Pritom sa ale žiaci veľa naučia, zdokonalia a začnú chápať aj súvislosti. Pedagóg by mal striedať vyučovacie formy a vedieť individuálne pristupovať k žiakom. A mal by byť spravodlivý. Len to všetko je náročné dosiahnuť a aplikovať, keď učiteľ necíti podporu napríklad zo strany vedenia, rodičov ani spoločnosti všeobecne.