Personalistika

Učitelia chcú viac asistentov pre hyperaktívne deti

Učitelia chcú viac asistentov pre hyperaktívne deti
Učiteľom chýbajú špeciálni pedagógovia, asistenti či psychológovia pri práci s deťmi s poruchami učenia a správania sa a hyperaktívnymi deťmi.

"Situáciu v tejto oblasti vnímame ako kritickú," upozorňuje Slovenská komora učiteľov. Učitelia majú problémy najmä s deťmi s hyperkinetickým syndrómom ADHD. Žiadajú preto ministerstvo školstva, aby sa tejto téme venovalo.

"Učiteľ v bežnej škole nie je na takýto typ vzdelávacieho procesu dostatočne odborne pripravený, nemá vôbec vytvorené podmienky, je mnohokrát ohrozená bezpečnosť a pri súčasných počtoch žiakov v triedach je vyučovací proces obmedzujúci a niekedy aj nemožný," tvrdia učitelia. Trápi ich vyrušovanie žiakov s hyperkinetickým syndrómom (ADHD) a problémovým správaním sa, ich vykrikovanie i agresivita. Navrhujú preto zvýšiť rozpočet na každú školu na Slovensku, aby mohli zamestnať špeciálnych pedagógov, asistentov a psychológov. Povinnosť pre školy zamestnať ich potrebný počet by mala byť podľa nich zakotvená aj v zákone. Podľa učiteľov by sa tiež mal stanoviť maximálny počet žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na triedu.

"Hľadáme spôsoby, ako tento stav naďalej zlepšovať," reagoval hovorca rezortu školstva Michal Kaliňák na požiadavku učiteľov, aby mali asistentov. "Pokiaľ ide o vytváranie legislatívnych opatrení, aktívne na tom pracujeme a sme otvorení konštruktívnym návrhom," dodal. Pozitívne zmeny ministerstvo školstva očakáva po spustení projektov financovaných z eurofondov, ktoré sú zamerané na pomoc pri výchovno-vzdelávacom procese aj so žiakmi s ADHD.

Pre žiakov s poruchou pozornosti a hyperaktivitou základné školy zriadené nie sú. Existuje iba jedna ako experimentálna na Dolinského ulici v Bratislave. Takéto deti sa učia v bežných školách, na základe Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím, nesmú byť vylúčené zo všeobecného systému vzdelávania a majú právo na prístup k vzdelaniu na rovnakom základe s ostatnými v spoločenstve, v ktorom žijú, upozorňuje Kaliňák. "Dôležité je, aby školy spolupracovali s centrami výchovného poradenstva a prevencie, ktoré by im mali poskytovať odbornú pomoc pri vytváraní podmienok na skvalitnenie prístupu k žiakom s ADHD a klímy v triedach so žiakmi s ADHD," dodal.
 

Zdroj: SITA