Legislatíva

Učitelia naháňať kredity nechcú, minister sľubuje zmenu

Učitelia naháňať kredity nechcú, minister sľubuje zmenu
Vzdelávanie učiteľov sa ministrovi nepozdáva. Zručnosti si budú zlepšovať inak. Minister školstva Juraj Draxler chce meniť systém kurzov a školení, ktorými si učitelia môžu prilepšiť k platu. Súhlasia s ním. Ondrej Pastierik zo Základnej školy v Badíne učí šiesty rok. Aby si zlepšil plat, urobil si dve odborné školenia, za ktoré získal spolu tridsať kreditov. V hrubom jeho plat narástol o 12 percent.

Za prvé školenie neplatil, druhé ho už nejaké desiatky eur stálo, ale nereptal, lebo získal nové didaktické zručnosti. Nespokojný je, lebo kredity získal len na istý čas. „Po siedmich rokoch o tento príplatok prídem, lebo je to tak nastavené,“ hovorí Pastierik. Časové obmedzenie kreditov sa nepáči ani jeho kolegom z Nových školských odborov. Pred pár dňami na zasadnutí v Košiciach si zmenu dali medzi svoje ciele na tento rok. Učiteľka Zuzana Záhorcová z Bratislavy hovorí, že učitelia sa určite chcú vzdelávať, no systém nie je dobrý.

Systém začal platiť od 1. novembra 2 009 so zákonom o pedagogických a odborných zamestnancoch, mal výraznejšie odlíšiť odmeny pedagógov podľa toho, ako sa dlhodobo vzdelávajú , učitelia dostali možnosť prilepšiť si k platu účasťou na kurzoch či školeniach, získavajú za ne kredity a za každých 30 až 60 kreditov si k platu prilepšia o šesť až 12 percent, príplatok dostávajú sedem rokov po absolvovaní kurzov či školení, ktoré poskytujú rôzne školy, školské zariadenia, vzdelávacie organizácie a podobne, vlani išli na nové kredity, ktoré učitelia získali, vyše štyri milióny eur, v roku 2013 celkovo školstvo na kreditoch vyplatilo učiteľom viac ako 35 miliónov eur.

Kontinuálne vzdelávanie  je dnes jedinou možnosťou, ako si zlepšiť kvalifikáciu a aj mizerný plat, hovorí Mária Bezáková, riaditeľka Základnej školy v Topoľčanoch. „Platy učiteľov by mali byť na takej úrovni, aby sa nemuseli bezhlavo naháňať za kreditmi, ale aby sami cítili potrebu vzdelávať  sa pre svoj profesionálny rozvoj,“ myslí si.

Minister školstva Juraj Draxler zo Smeru chce naháňačku za kreditmi zastaviť. Zmeniť by sa mali pravidlá pre kontinuálne vzdelávanie, ale aj systém platového ohodnotenia. Balík zákonov chce predložiť parlamentu ešte tento rok. Spôsob a čas nechcel zatiaľ spresniť.

Na kreditoch Draxlerovi prekáža, že sa stali druhotnou záležitosťou pri vzdelávaní učiteľov. Na prvom mieste sú pre nich platy. „Systém získavania nových pedagogických zručností sa zvrhol,“ povedal.

Argumentuje skúsenosťami z Veľkej Británie, kde majú veľmi dobrý systém kontinuálneho vzdelávania. „Pedagóg má jasne zadefinované, ako musí získať nové didaktické zručnosti a vedomosti a v akých presných intervaloch si ich musí dopĺňať,“ tvrdí Draxler.

Učiteľ Vladimír Crmoman, viceprezident Slovenskej komory, hovorí, že by sa zišla hĺbková analýza, ktorá by ukázala, aké školenia učitelia skutočne potrebujú a chcú. To, čo malo pôvodne slúžiť na zvýšenie pedagogického majstrovstva, sa stalo skôr riešením neblahej finančnej situácie učiteľov. Slovenská komora učiteľov by privítala odbornú diskusiu, z ktorej by mohol vzísť systém, ktorý by zodpovedal potrebám učiteľov.

K systému kreditov mali od jeho vzniku výhrady aj odborníci na školstvo. Analytička pre vzdelávanie z portálu Nové školstvo Zuzana Zimenová vlani povedala, že kým nemáme profesijné štandardy učiteľského povolania, kreditový systém nemá zmysel.

Zdroj: sme.sk