Personalistika
Učitelia nesúhlasia so zmenami pri získavaní kreditov

Obávajú sa, že namiesto toho budú musieť vysedávať na vzdelávaniach, ktoré im aj tak nič nové neprinesú. Začali preto zbierať podpisy pod hromadnú pripomienku k tejto novele. Ak sa im podarí získať aspoň 500 podpisov, bude sa tým musieť ministerstvo školstva zaoberať.
Učitelia reagujú na novelu, ktorú predložili poslankyne strany Smer-SD, a ministerstvo ho dalo na pripomienkové konanie. Novela totiž vypúšťa doterajšiu možnosť, že zamestnanec sa môže po troch rokoch praxe prihlásiť na overenie profesijných kompetencií, ktoré má získať dlhoročnou praxou alebo samoštúdiom. Podľa hovorcu ministra školstva Michala Kaliňáka bolo dôvodom zmeny zneužívanie zo strany niektorých poskytovateľov kontinuálneho vzdelávania, ale aj zo strany zamestnancov škôl a školských zariadení. Vydávali osvedčenia za poplatok bez skutočného overenia kompetencií pred skúšobnou komisiou. Na základe toho mohli potom zamestnanci získať kreditový príplatok a následne vykonať atestáciu. „Vo vzťahu k ostatným kolegom a s prihliadnutím na otázne nové vedomosti to nebolo ani spravodlivé, ani prínosné,“ argumentuje Kaliňák.
Slovenská komora učiteľov žiada, aby pedagogickí a odborní zamestnanci mohli naďalej žiadať o overenie profesijných kompetencií získaných výkonom svojej pedagogickej činnosti, odbornej činnosti alebo sebavzdelávaním. Zároveň chcú rozšíriť túto možnosť pre všetkých zamestnancov bez ohľadu na počet odpracovaných rokov. Ak prejde nový návrh, dôjde podľa nich k zbytočnému zaťažovaniu učiteľov, pretože budú nútení sedieť na viacdňových vzdelávaniach, ktoré by mohli absolvovať len preskúšaním, pretože problematiku už dávno ovládajú. Pripomínajú, že napríklad učiteľ, ktorý ovláda prácu s balíkom MS Office, bude musieť absolvovať päťdňové vzdelávanie napriek tomu, že túto problematiku má zvládnutú. V dôsledku toho bude päť dní chýbať v škole. Ak by mal možnosť len overiť kompetencie, chýbal by v práci len deň. „Touto zmenou zákona navrhovatelia priamo prispievajú k znižovaniu kvality vyučovacieho procesu a k zbytočnému a nadmernému zaťažovaniu pedagogických a odborných zamestnancov,“ hovorí komora.
Navrhovatelia novely tvrdia, že veľké percento poskytovateľov robí akreditované programy kontinuálneho vzdelávania ako zdroj financií, často bez toho, aby skutočne overili kompetencie pred skúšobnou komisiou, ale len ako výmenu peňazí za osvedčenie. SKU dodáva, že ak sa na tom obohacujú poskytovatelia, je nepochopiteľné, prečo chcú navrhovatelia trestať učiteľov a nie poskytovateľov. Podľa nich je práve ministerstvo cez akreditačnú komisiu zodpovedné za to, že títo nezodpovední poskytovatelia získali právo poskytovať programy kontinuálneho vzdelávania. „Predložený návrh však nezaručí, aby sa nezodpovední poskytovatelia začali správať zodpovedne,“ dodáva komora učiteľov.
Učitelia majú možnosť prilepšiť si k platu absolvovaním dodatočného vzdelávania v rámci kurzov či školení. Za ne získavajú kredity a za každých 30 kreditov si k platu prilepšia o šesť percent, maximálne o 12 percent. Príplatok dostávajú sedem rokov po absolvovaní kurzov či školení, ktoré poskytujú rôzne súkromné spoločnosti, školy či Metodicko-pedagogické centrum.
Zdroj: SITA