Vzdelávanie a výchova
Učitelia riešia aj objatia

V Základnej škole na Ulici Pavla Mudroňa v Martine pedagogická rada minulý mesiac písomne obmedzila objímanie žiakov v priestoroch školy. SME na to mailom upozornil otec jednej žiačky, ktorý bol opatrením zaskočený. Nazdáva sa totiž, že je to zásah do detského cítenia. „Bral by som to, ak by objatia prerástli do intímností,“ povedal. Rodičia sa o módnej vlne medzi deťmi dozvedeli na rodičovskom združení a vyvolalo to medzi nimi diskusiu. „Niektorí s opatrením riaditeľstva súhlasili, iní to odsúdili,“ povedal otec.
Zlý vplyv na menších
Riaditeľ školy Jozef Krížo povedal, že diskusiu o novej zvyklosti na pedagogickej rade odštartovali dva prípady so staršími žiakmi, ktorí sa bozkávali priamo na školskej chodbe a pred školou, kde chodili učitelia, rodičia, ale aj menšie deti. Pedagógovia sa boja, aby to nevplývalo zle práve na menších. Chceli to stopnúť hlavne pre zvyšujúci sa počet týchto prejavov.
„Podľa nás to preháňajú. Skončí sa hodina a objímajú sa, akoby sa nevideli tri týždne. Tieto prejavy vidieť takmer každú prestávku a pribúdajú aj intímnosti. V škole sú takéto prejavy úplne nevhodné. Patria skôr do súkromia ako prejav určitého citu. Deti majú v tomto pomýlené hodnoty,“ tvrdí riaditeľ, podľa ktorého je objatie prejav pekného vzťahu medzi ľuďmi. Jeho výnimočnosť sa však stráca práve v spomínanej frekvencii a tiež v spôsobe, ako ho niektorí žiaci robia.
Pravidlá správania
Podobnú módu zaevidovali aj inde. V Základnej škole A. Stodolu v Záturčí sa zvyknú dievčatá objímať pri vstupe do školy. V ďalších školách si zase žiaci začali húfne podávať ruky, čo predtým nerobili. Školská psychologička Martina Piatková hovorí, že objímanie medzi tínedžermi je v súčasnosti rozšíreným javom. „V tomto veku to nie je nič výnimočné. U tínedžerov ide o súčasť ich psycho-sexuálneho vývinu, keď sa prebúdza ich sexualita, flirtujú, intenzívnejšie hľadajú fyzický kontakt a prejavujú si tak spontánne náklonnosť. Istý podiel môže mať aj vplyv médií, napríklad časté objímanie sa účinkujúcich v SuperStar,“ povedala. Podľa nej nie je problém samotné objímanie, skôr jeho spôsob. „Je na mieste sa o takejto téme so žiakmi rozprávať, vysvetliť im, čo patrí na verejnosť a čo do súkromia, kde sú hranice správnej miery. Nemyslím si, že škola týmto obmedzuje slobodu žiakov,“ povedala psychologička.
Zdroj: SITA (SME)