Vzdelávanie a výchova
Úloha triednických hodín v procese výchovy

Triednické hodiny poskytujú triednemu učiteľovi jedinečnú príležitosť spoznať svojich žiakov bližšie a je to aj možnosť, ako si získať ich dôveru. Prvým predpokladom je neohrozené prostredie. Každý žiak by mal mať pocit istoty a spolupatričnosti. Dôvera, ktorú dieťa získa, sa potom prenesie aj do ostatných hodín v rámci vyučovania. Nadobudne pocit, že do školy chce chodiť, a nie, že tam musí chodiť.
Čo by malo tvoriť obsah triednických hodín?
Záleží na triednom učiteľovi a na atmosfére triedy, aké prvky výchovy je potrebné v triede posilniť alebo akú životnú zručnosť sa rozhodol u žiakov rozvíjať. Podmienkou je poznanie sociálnych vzťahov, ktoré v triede fungujú.
Triedy ako celok sa prejavujú podľa toho, aké typy žiakov sa v kolektíve vyskytujú. Môže ísť o triedu komunikatívnu a výraznú, pretože prevažujú jedinci s týmito vlastnosťami, ale naopak o triedu menej aktívnu alebo triedu s množstvom výchovných problémov. Charakter triedy je určený tým, z akého sociálneho prostredia deti prichádzajú alebo v akej oblasti regiónu sa škola nachádza.
Nie je možné ponúknuť univerzálny návod, pretože každá trieda je iná a jedinečná. Učiteľ by mal na základe vlastného pozorovania zistiť, čo jeho žiaci potrebujú a ako im pomôcť prekonávať ťažkosti v rámci vzťahov v triednom kolektíve.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.