Nácvik rituálov

Ak učiteľ chce, aby jeho žiaci rituály naozaj dodržali, musí ich s nimi nacvičiť, a to najmä v náročných triedach. Pre cvičenie rituálov platia rovnaké pravidlá ako pre učebné procesy. Základom je teda pravidelné opakovanie. Podobne ako s učením sa anglických slovíčok. Ani tie sa nikto nenaučí na jedno posedenie. A preto vám v tejto kapitole ukážeme, ako postupovať pri nacvičovaní rituálov.

Príklad: Rituál nastolenia ticha – tlieskanie do rytmu so žiakmi prvého ročníka na strednej škole

Prvý deň v novom školskom roku, prvá hodina. Pani Schneiderová vysvetľuje žiakom: „Keď vysvetľujem niečo dôležité, zatlieskam, aby všetci vedeli, že teraz musí každý dávať pozor. Vtedy presne pochopíte zadanie úlohy a nezačnete zle. Inak by ste museli robiť všetko odznova. Mali by ste zbytočnú robotu navyše. A kto už by chcel robiť dvakrát to isté?“ – spýta sa to len ako rečnícku otázku. „Asi nikto. Keď vám niečo zatlieskam, prosím, zopakujte to po mne. Je vám to jasné? Tak si to hneď skúsme.“

Vzápätí krátko zatlieska a poprosí deti, aby urobili to isté. Úkon niekoľkokrát zopakuje. „Prosím, pridajte sa všetci,“ vyzýva celú triedu. „Teraz to bude trochu ťažšie,“ poznamená a udržiava očný kontakt so žiakom, ktorý zatiaľ ešte poriadne netlieskal. Krátko predtým prišla bližšie k nemu. „Carlos, prosím, pridaj sa aj ty,“ hovorí priateľským hlasom. Už sa aj Carlos zapája. Hneď sa na neho priateľsky usmeje a povie: „Super!“ Potom sa ho opýta: „Chceš tlieskať ako prvý?“ Carlos odmietne. Učiteľka sa spýta: Okej, kto z vás chce tlieskať ako prvý?“ Niektorí žiaci sa prihlásia. Jedného vyvolá. Ostane však pri Carlosovi, aby sa uistila, že bude pokračovať. „Podarilo sa.“

Potom učiteľka pokračuje: „Porozprávajte sa so susedom o tom, čo ste zažili cez prázdniny. Potom zatlieskam a vy to zopakujete.“ Deti sa rozprávajú a zrazu pani Schneiderová zatlieska. Najskôr sa zapájajú len niektorí žiaci. Pani Schneiderová vyzve všetkých, aby tlieskali. Na tretíkrát už tlieska celá trieda. Žiakom prívetivo pokývne.

Vyučovanie pokračuje. Po piatich minútach deti vypracúvajú krátku úlohu. Pani Schneiderová opäť raz zatlieska. Predtým podišla bližšie ku Carlosovi a nadviazala s ním očný kontakt. Teraz spolupracuje. Vľúdnym prikývnutím mu naznačí, že si jeho spoluprácu všimla, a celej triede povie nahlas: „Zvládli ste to super a veľmi rýchlo ste to pochopili – ste úžasní.“

Počas tejto prvej vyučovacej hodiny nechá pani Schneiderová deti tlieskať ešte trikrát. Funguje to a učiteľka triedu pochváli. V najbližších dňoch rituál tlieskania s deťmi ešte zopárkrát precvičí.

Výhody rituálu tlieskania u prvákov na strednej škole

  • Je krátky.
  • Mnohých žiakov osloví a navodí ich ochotu spolupracovať.
  • Učiteľ ho môže bez problémov niekoľkokrát cvičiť.

Nácvik rituálu v kocke

  • Rituály nacvičujte.
  • Začnite s tým hneď na začiatku školského roka.
  • Začnite nejakým ľahkým rituálom – to sú všetky rituály, ktoré sme tu navrhli.
  • Na prvej hodine rituál neprecvičte raz, ale určite niekoľkokrát, najmä v náročných triedach.
  • Rituál prispôsobte veku žiakov.

Aj u starších žiakov je pozitívna spätná väzba dôležitá. S čím väčším nadšením im ju budete odovzdávať, tým lepšie ju prijmú, napr.: „Mnohým z vás to už ide naozaj veľmi dobre a výborne ste urobili...“ (opíšte konkrétne, čo sa vám páčilo) alebo „Príjemne ma prekvapilo, ako dobre viacerí zvládajú...“ (opíšte konkrétne, čo sa vám páčilo). Podporu môžete vyjadriť aj gestom, napr. vztýčeným palcom.

No čo v takých prípadoch, ak náš Carlos nechce spolupracovať? To sa dozviete v nasledujúcej kapitole.

Odporúčaná literatúra

  • Eichhorn, C. (2014): Manažment triedy, Dr. Josef Raabe Slovensko, s. r. o.
  • Eichhorn, C. (2015): Classroom-Management: Wie Lehrer, Eltern und Schüler guten Unterricht gestalten. Klett-Cotta. 8. vyd.
  • Eichhorn, C., von Suchodoletz, A., (2014): Die Klassenregeln. Guter Unterricht mit Classroom-Management. Klett-Cotta, Stuttgart
  • Evertson, C., Weinstein, C. (2006): Handbook of Classroom Management. Research, Practice and Contemporary Issues.

www.classroom-management.ch