Zapojenie vzdorovitých žiakov
Na porade vyučujúcich preberie učiteľka do detailov rituál s kolegom, ktorý jej povie: „Rituál sa mi páči, ale už teraz presne viem, že dvaja žiaci odmietnu spolupracovať.“ Čo teraz? Ako si vyučujúca s touto situáciou poradila a ako toto riešenie môžete využiť vo svoj prospech, vám prezradíme o chvíľu.
U žiakov s výrazným vzdorovitým správaním, ktoré je typické pre mnohé deti s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), musí učiteľ rátať s tým, že presne vtedy, keď bude chcieť nacvičiť rituál, jeden z nich zakričí: „To je sprostosť, niečo také robiť nebudem.“ Ako zareagovať?
Aby sa pani Grafovej podarilo zapojiť vzdorovitých šiestakov do rituálu, vopred sa s každým z nich osamote porozpráva a vysvetlí im význam rituálu. Napríklad ohľadom rituálu nastolenia ticha povie: „Zajtra urobíme niečo veľmi zaujímavé – poď, zatiaľ ti to vysvetlím. Vieš predsa, aké je dôležité, aby všetci boli ticho, keď vysvetľujem niečo podstatné. Napadá ti už niečo k tomu?“ Ak žiakovi nič nenapadne, žiaden problém. Pani Grafová mu to vysvetlí a povie: „Zajtra to preberiem so všetkými a nakoniec mám pre teba špeciálnu úlohu. Ty môžeš všetkým vysvetliť ešte raz, o čo ide. Práve to je veľmi dôležité – aby rituál všetci naozaj dobre pochopili. Čo ty na to?“ Pozrie naňho s očakávaním. Ak bude súhlasiť, samozrejme sa mu poďakuje.
Aby zapojila žiaka s obzvlášť vzdorovitým správaním, môže mu ráno krátko pred začatím hodiny pripomenúť, na čom sa dohodli. Potom bude oveľa pokojnejšia na začiatku vyučovania, lebo už vie, že všetko dobre dopadne.
A keď všetko dobre dopadne, mohla by žiakovi povedať: „Išlo ti to výborne. Veľká vďaka. Čo keby som potom zavolala tvojim rodičom a povedala, ako dobre si to všetkým vysvetlil?“ Všetci žiaci súhlasia.
Bilancia výhod a nevýhod tohto postupu
Kvôli individuálnym rozhovorom má učiteľ jednoznačne viac práce, ale aj veľa dosiahne:
- Prehĺbi vzťah s konkrétnym žiakom.
- Zlepší svoj vzťah s rodičmi.
- Úspešným zavedením rituálu urobí dôležitý krok k nastoleniu poriadku v triede a vytvorí si výhodnú pozíciu vo vzťahu k žiakom.
A ak si predstavíme, aké ťažké je úspešne viesť triedu bez zavedených rituálov, potom sa dosiahnutý výsledok zdá byť ešte očividnejší.
Zapojenie vzdorovitých žiakov v kocke
- Pred zavedením rituálu sa s konkrétnym žiakom porozprávajte osamote.
- V prípade viacerých žiakov sa porozprávajte buď s každým zvlášť, alebo s niektorými spoločne.
- Vysvetlite žiakovi rituál.
- Rituál musí byť preňho niečím výnimočným a atraktívnym.
- Zapojte ho do diania napríklad tak, že spolužiakom rituál vysvetlí a predvedie.
- Pochváľte ho za jeho ochotu spolupracovať a poďakujte sa mu za pomoc.
- Ak s tým bude súhlasiť, prípadne informujte rodičov o jeho úspechu, napr. telefonicky.
Čím sú rituály zaujímavejšie, tým lepšie ich deti dodržiavajú. V ďalšej kapitole vám ukážeme, aký potenciál má táto ústredná koncepcia triedneho manažmentu.
Odporúčaná literatúra
- Eichhorn, C. (2014): Manažment triedy, Dr. Josef Raabe Slovensko, s. r. o.
- Eichhorn, C. (2015): Classroom-Management: Wie Lehrer, Eltern und Schüler guten Unterricht gestalten. Klett-Cotta. 8. vyd.
- Eichhorn, C., von Suchodoletz, A., (2014): Die Klassenregeln. Guter Unterricht mit Classroom-Management. Klett-Cotta, Stuttgart.