Prevádzka školy

V školstve už svoju budúcnosť nevidím

Nekončiaci sa stres, nezáujem žiakov a slabý plat. Janka z Bratislavy si po troch rokoch vyučovania matematiky na základnej škole povedala - tadiaľto cesta nevedie. „Veľmi som chcela učiť, ale vzhľadom na situáciu v školstve som sa napokon rozhodla skúsiť to inde," vysvetľuje končiaca doktorandka na „matfyze". Ako učiteľka zarábala päťsto eur, svoju prácu si však cení na 700, po skúšobnej lehote o stovku viac.

Spálené mosty
„Som veľmi snaživá a sto percent sa mi zdá málo, takže sa doma aj v práci snažím viac," hovorí. Matematika ju bavila odmalička, kvôli číslam a ekonómii si vybrala štúdium na obchodnej akadémii a trúfla si aj na prestížnu a náročnú vysokoškolskú matematiku. „Dva roky som tvrdo pracovala na tom, aby som dobehla gymnaziálne učivo," hovorí. Snaživosť jej vydržala po celé štúdium - za výsledky získala viackrát prospechové štipendium či cenu dekana za diplomovú prácu. Pár mesiacov pred získaním doktorandského titulu sa však rozhodla za učiteľskou kariérou spáliť mosty.

„Deti aj rodičia chcú dobré známky, ale pracovať sa im nechce. Zdá sa mi nezmyselné snažiť sa viac ako žiaci a hypotéka sa tiež sama nesplaťi," opisuje svoje skúsenosti s učením. Na radikálnu zmenu v životnej ceste sa odhodlala po roku -alternatívu nenašla ani v učení na súkromných školách či prilepšovaní si vedením účtovníctva a doučovaním. „Opravovanie písomiek, príprava, olympiády - ak chcete matematiku učiť dobre, toho voľného času nie je veľa," vysvetľuje.

Nová kariéra
Nová cesta mladej matematicky by mala smerovať k projektovému manažmentu v oblasti účtovníctva, ekonómie, finančných analýz či štatistiky. „Chcela by som začať na pozícii asistentky a časom prejsť na kvalifikovanejšie miesto." Ponúka precíznosť, zodpovednosť a schopnosť zahĺbiť sa do problému a dosiahnuť kvalitné výsledky. Cíti sa expertom na kancelársky softvér. Kamarátom robí daňové priznania - to všetko chce spolu s talentom na čísla predať. Ostatné tri mesiace šťastie nemala - nedostala sa cez prvé kolo. „Mám pocit, že personalistov odrádza veľké matematické vzdelanie a boja sa, že by som dlho neostala," hovorí.

Porota si chce ešte overiť Jankinu stredne pokročilú angličtinu. Aj keď posledný rok chodí na kurzy zatiaľ si netrúfa hovoriť, hoci na vedeckých konferenciách odprednášala príspevky práve v nej. „Ste kvalitná uchádzačka a rada by som s vami spolupracovala," hodnotí porotkyňa Janka Holúbeková. Aj ostatní porotcovia považujú za posledný krok k práci zlepšenie jazyka.

- Životopis uchádzača Jana z Bratislavy (28 rokov)
Pracovné skúsenosti učiteľka matematiky na dvoch základných školách v Pezinku a Bratislave popri učení pôsobila ako triedna učiteľka, predsedníčka predmetovej komisie pre prírodovedné predmety a správkyňa počítačovej učebne počas vysokoškolského' štúdia pracovala ako pokladníčka, hosteska, čašníčka či asistentka predaja počítačovej techniky Vzdelanie Jana vyštudovala učiteľstvo matematiky a deskriptívnej geometrie s mnohými oceneniami študijných výsledkov tituly Mgr. a PaedDr. získala na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave v súčasnosti si dokončuje doktorandské vzdelanie v oblasti teórie vyučovania matematiky uvádza stredne pokročilú úroveň z anglického a nemeckého jazyka Ďalšie aktívna účastníčka matematických konferencií, kancelársky softvér a strojopis ovláda na úrovni expert, základy účtovníctva.

Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)