Legislatíva

Vláda bude v piatok rokovať o zákone o odbornom vzdelávaní

Vláda bude v piatok rokovať o zákone o odbornom vzdelávaní
O návrhu zákona o odbornom vzdelávaní bude rokovať vláda na mimoriadnej schôdzi už v piatok 9. januára. Zákon o odbornom vzdelávaní pritom podporuje Konfederácia odborových zväzov, Združenie miest a obcí Slovenska a s pripomienkami ho podporuje aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a Republiková únia zamestnávateľov. Organizácie oznámili svoje stanovisko na rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady v pondelok 5. decembra. Minister práce a sociálnych vecí Ján Richter pritom dodal, že pre pripomienky je nevyhnutné ďalej o návrhu zákona rokovať a hľadať spôsob, ako im vyjsť v ústrety.

Cieľom návrhu zákona je pripraviť novú komplexnú právnu úpravu celej problematiky odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách. Ako informoval bývalý minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Pellegrini pri predstavení zákona, tento zákon dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu, ktoré na Slovensku už v niektorých podnikoch funguje. Návrh nového zákona pritom upravuje systém odborného vzdelávania a prípravy žiaka s dôrazom na zavedenie prvkov duálneho vzdelávania do systému praktického vyučovania žiakov stredných odborných škôl. Inšpiráciou pre ministerstvo školstva boli pozitívne skúsenosti s duálnym vzdelávaním v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku, ako aj pôsobenie firiem z týchto krajín na Slovensku. Novým zákonom chce ministerstvo reagovať na meniace sa potreby trhu práce. Zabezpečiť to chcú úzkou spoluprácou odborných škôl so všetkými zainteresovanými subjektmi, a to so štátnou správou, územnou samosprávou, zamestnávateľmi, stavovskými a profesijnými organizáciami a zástupcami zamestnancov.

V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Ministerstvo zároveň chce motivovať zamestnávateľov, aby vstúpili do procesu odborného vzdelávania a prípravy. Ako vyplýva z dôvodovej správy, návrh počíta s dvoma motivačnými predpokladmi. Prvým je, aby príprava na povolanie bola v súlade s požiadavkami a potrebami zamestnávateľov. Druhou motiváciou pre zamestnávateľa, aby vstúpil do odborného vzdelávania a prípravy, sú daňové stimuly.

S cieľom zabezpečenia kvalitnej prípravy žiakov stredných odborných škôl sa vytvárajú normatívy materiálno-technického a priestorového zabezpečenia pre jednotlivé študijné odbory a učebné odbory. Návrh zákona novým spôsobom vymedzuje aj prívlastok, ktorý je veľmi dôležitým prvkom pre určenie typu strednej odbornej školy. Prívlastok vyjadrí previazanosť skupiny študijných odborov alebo skupiny učebných odborov s príslušnou strednou odbornou školou.

Minister Richter ešte v pondelok 5. januára uviedol, že existuje všeobecný súhlas s potrebou uviesť zákon do praxe k 1. septembru a od nového školského roka tak aplikovať zmeny, ktoré so zákonom súvisia. Zákon by podľa neho mal smerovať k tomu, že systém bude vzdelávať ľudí pre potreby trhu práce.

Jaroslav Holeček z Republikovej únie zamestnávateľov povedal, že zákon podporili pre ďalšie legislatívne konanie, avšak s dvoma závažnými podmienkami. Prvou je, že bude dopracovaný systém motivácie zamestnávateľov, keďže súčasne nastavený systém považuje za nedostatočný. Druhá pripomienka sa týka spravovania systému odborného vzdelávania zo strany zamestnávateľov. V prípade, že by neboli vytvorené podmienky na spravovanie systému, tak je v súčasnosti naformulovaný návrh zákona podľa Holečka pre zamestnávateľov nevykonateľný. "Zamestnávatelia preberajú pri vstupe do duálneho vzdelávania minimálne 50 percent zodpovednosti, ale tiež reálneho podielu na obsahu vzdelávania. Ak majú tento podiel prijať, je potrebné, aby štát vytvoril podmienky na vstup zamestnávateľov do tohto systému,"povedal Holeček.

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení zároveň pripomína, že ak majú zamestnávatelia plnohodnotne vstúpiť do systému duálneho vzdelávania, musia byť stimulovaní, respektíve musia mať zákonom garantované finančné kompenzácie nákladov, ktoré budú predstavovať reálne benefity čiastočne eliminujúce náklady zamestnávateľov spojené s uskutočňovaním praktickej časti vzdelávania. zamestnávateľov do systému duálneho vzdelávania. Ako uviedla asociácia ešte v pondelok 5. januára, zákon v navrhovanom znení neposkytuje dostatočné motivačné nástroje pre vstup zamestnávateľov do systému duálneho vzdelávania.

Zdroj: SITA